Vid 01.30-tiden natten till måndag kom beskedet att förhandlingarna mellan parterna avbrutits. De hade då suttit i förhandlingar i 17 timmar.
– Vi har under de här 17 timmarna fått ett nytt bud från de statliga medlarna, den andra i ordningen. Vi på arbetsgivarsidan har tackat ja till den hemställan, trots att den innebar eftergifter från vår sida, säger Mattias Dahl, VD för Svenska Flygbranschen.
Han berättar att Pilotfacket fick igenom de krav som både Svenska Flygbranschen och medlarna uppfattade som det viktigaste för Svensk Pilotförening och som handlade om att slå ihop två olika lönelistor.
– Men pilotfacket avvisade det här budet och man har avvisat alla andra försök till lösning under hela dagen. Och nu lämnade de förhandlingarna och då tvingas vi konstatera att det inte går att komma framåt. Ansvaret ligger just nu fullt ut på pilotfacket. De står fast vid sina ursprungskrav och ska driva igenom dem, säger Mattias Dahl.
Får konsekvenser
Han menar att detta förutom att det får stora ekonomiska konsekvenser för flygbolaget SAS och andra resebolag, även får konsekvenser på en större nivå.
– Man verkar helt enkelt vara totalt okänslig för vad den här strejken orsakar för kostnader och problem för samhället och människor i övrigt, utan att man avser att fortsätta att driva strejken tills att man får igenom sina krav, säger han.
Strejken inne på sin tredje dag
Pilotstrejken fortsätter alltså även under måndagen, vilket innebär att 230 avgångar ställs in under morgonen och ytterligare 27.000 passagerare påverkas.
SVT Nyheter har sökt representanter från Svensk Pilotförening, utan framgång.