I ett brev som skickats till kunderna står att pengarna automatiskt tas från kontot inför dragningen i juli. Konsumentverket kallar åtgärden för ”en aggressiv marknadsföring”.
– Om det inte finns någon beställning från konsumenten finns det ingen grund för betalningskrav, säger Erik Fröcklin, jurist på verket.
”Jag blev skitförbannad”
Flera som upprörts har hört av sig till Svenska Dagbladet.
– Jag blev skitbannad, säger David Karlsson, till tidningen.
När David Karlsson rinde Postkodlotteriet fick han information om att han kunde avsäga sig ”erbjudandet”.
– Om man inte märker det här brevet, då drar de bara pengarna, säger han.
”Kunderna kan säga nej”
Men enligt Anders Årbrandt, marknadsdirektör på Postkodlotteriet, har åtgärden stöd i de allmänna villkoren. Vidare kan kunderna säga nej, pengarna ska dras först i juni och mer information ska ut till kunderna innan dess, säger han till TT.
– Jag tycker faktiskt att vi har varit väldigt tydliga och tidiga i vår information.