Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Priset på begagnade bilar sjunker inte – trots kraftigt stigande bensinpris Foto: Vlada Cakic/SVT

Priset på begagnade bilar sjunker inte – trots kraftigt stigande bensinpris

Uppdaterad
Publicerad

Det har blivit svårt att köpa en begagnad bil. Pandemieffekter, minskad nybilsförsäljning och bonus malus-systemet är de främsta orsakerna. 

Det är många som vill köpa en bättre begagnad bil – men det råder stor brist för tillfället. Både köpare och handlare vittnar om läget som beror på flera faktorer. Pandemin har gjort att fler vill åka bil för att undvika kollektivtrafik. Andra orsaker är komponentbrist och bonus malus-systemet som infördes i juli 2018, vilket gör att bilar med höga utsläpp blir dyrare. 

Mattias Bergman är vd på branschorganisationen Bil Sweden och konstaterar att efterfrågan är större än utbudet på begagnatmarknaden. 

– Pandemin har påverkat på flera sätt, bland annat med en stor komponentbrist som gjort att det tillverkas färre fordon. Men även det nya skattesystemet som infördes för snart tre år sen, som heter bonus malus. Det har inneburit att det säljs 80 000 färre nya bilar sedan 2017,  säger Mattias Bergman till SVT Nyheter. 

Återhämtade sig något

Nybilsförsäljningen återhämtade sig något under 2021 men ligger långt från nivåerna före pandemin. Totalt såldes det 301 006 bilar under 2021 vilket är 3,1 procent fler bilar än 2020. Men jämfört med året 2019 då det såldes 356 036 bilar är det ett svagt år. 

– Vårt nuvarande skattesystem gör också att skatten går ner efter tre år vilket gör att många också har kvar sin bil istället för att köpa en ny. En köpare styrs av plånboken, hur du kör och var du bor men också en ökad miljöhänsyn. Men plånboken är viktigast, säger Mattias Bergman. 

Under 2021 stod laddbara bilar för 45 procent av nybilsförsäljningen (19,1 procent var elbilar, 25,9 procent var ”laddhybrider” som drivs av både el/bensin-diesel). Det är en kraftig ökning från året 2019 då laddbara bilar stod för 11 procent. Andelen diesel- och bensinbilar sjönk under samma period från 80 till 47 procent.

– Den största delen av nybilsköpen görs av företag som vill ha rätt miljöpolicy. Sen vill man inte köpa en diesel om man bor på Hornsgatan i Stockholm för där finns det miljözon. Men de flesta nybilsköpare vill ha en laddbar bil om det finns laddningsmöjligheter. I Sveriges glesbygd med stora avstånd kan det naturligtvis vara svårt med en elbil, säger Mattias Bergman. 

I miljözon klass 2 som gäller för Hornsgatan får bensin-, diesel-, gas- och etanolbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och 6 samt elbilar och bränslecellsbilar köra. Efter 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilarna, inklusive el- och laddhybrider med dieselmotor, så att bara de som klarar Euro 6 får köra i zonen.

Efterfrågan större än utbudet

Köparna behåller alltså sin nya bil längre vilket gör att efterfrågan blir större än utbudet. 

På begagnatmarknaden finns idag köpare till både diesel-, bensin- och till laddbara bilar. 

Men om utvecklingen går mot allt fler laddbara bilar – riskerar då inte värdet på konventionella bilar att sjunka kraftigt? 

– Utvecklingen går mot elfordon. I år räknar vi med 60 procent av alla bilar som säljs är laddbara fordon. År 2030 räknar vi med att 80 procent av alla fordon som säljs är laddbara. Men det kommer fortfarande att finnas ett stort intresse för konventionella bilar. Många av våra bättre begagnade bilar säljs utomlands eftersom de är välskötta. Holland köper våra gasbilar, Finland köper våra dieselbilar och Norge köper de laddbara bilarna, säger Mattias Bergman. 

 Varför är det så? 

– Det beror på de ekonomiska styrmedel som länderna använder sig av. I Norge är det förmånligt både att köpa elbil men också att äga den. Till exempel får man billigare vägtullar och parkering om man äger en elbil. Jag skulle önska att vi gjorde något liknande i Sverige så att fler laddbara bilar inte exporteras, säger Mattias Bergman. 

  • Miljöbilar får en bonus som subventioneras av en förhöjd skatt (malus) för bensin- och dieselbilar.
  • Gäller nyregistrerade personbilar, husbilar, samt lätta bussar och lätta lastbilar, som tas i trafik från 1 juli 2018. Bonus och skatt är något högre för fordon som tas i trafik efter 1 april 2021.
  • Den förhöjda fordonsskatten gäller de första tre åren och baseras på bilens koldioxidutsläpp, högre halter innebär högre skatt. Dieselbilar beskattas också med ett miljötillägg och bränsletillägg.
  • Miljöbonusen gäller för elbilar, laddhybrider och gasbilar och kan ge upp till 70 000 kronor. Bonusen baseras på koldioxidutsläpp, när bilen tas i trafik och bilens inköpskostnad.
  • De flesta laddhybrider vinner på reformen, men för några blir bonusen lägre än den tidigare bonusen på 20 000 kronor. 

2021 – Antal bilar: 301 006 

Andel laddbara: 45%

Andel bensin/diesel: 47%

 2020 – Antal bilar: 292 024

Andel laddbara: 32%

Andel bensin/diesel: 59%

2019 – Antal bilar: 356 036

Andel laddbara: 11%

Andel bensin/diesel: 80%

2018 – Antal bilar: 353 729

Andel laddbara: 8%

Andel bensin/diesel: 85%

2017 – Antal bilar: 379 393

Andel laddbara: 5%

Andel bensin/diesel: 89%

Övrig marknadsandel tillhör etanol- och gasbilar samt elhybridbilar. 

Källa: Bil Sweden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer