Konsumentverket undersöker sedan 2013 vilka problem människor upplever inom olika marknader och i rapporten för 2018 pekas tjänstemarknader och däribland telekom ut som allra svårast för konsumenterna.
– Tv-abonnemang och fast telefoni är de två typer av tjänster som uppfattas som sämst eller svårast av konsumenter, säger Peter Vikström, chef för analysenheten på Konsumentverket till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Svårt både innan och efter köp
Bland annat är det är svårare för konsumenten att bedöma och utvärdera kvaliteten både inför och efter köp. Det framgår också tydligt av Konsumentverkets rapport att konsumenter har sämre förutsättningar att lyckas vid reklamation av en tjänst än av en vara.
Enligt Peter Vikström har delar av telekombranschen lyckats förbättra sig sedan undersökningarna började för fem år sedan. Mobiltelefoni och internet beskrivs som områden där kunderna idag är mer nöjda, men för fast telefoni och tv-abonnemang har Konsumentverket inte sett samma utveckling.
”Rösta med fötterna”
Peter Vikströms råd till missnöjda konsumenter är att först ta kontakt med företaget som man inte är nöjd med, i andra hand ta hjälp av din lokala konsumentvägledare och som sista utväg anmäla till ARN om man anser att företaget inte levererar tjänsten man betalar för.
– I förlängningen ska kan man ju rösta med fötterna och byta leverantör, säger Peter Vikström.
Men Konsumentverket konstaterar samtidigt i sin rapport att två hinder mot rörligheten är bindningstid och uppsägningstid.
Se mer om konsumenternas problem med tv-abonnemang i Plus i SVT Play.
Tipsa Plus!
Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.