Sverker Jönsson har svårt att se att uthyraren Voi skulle kunna tilldelas någon juridisk skuld. Foto: SVT & Stina Stjerkvist/TT

Rättsexpert: Svårt att se att uthyraren kan tilldelas skulden

Uppdaterad
Publicerad

Polisen utreder vållande till annans död efter söndagens cykelolycka i Västerås, där en äldre man omkom efter att ha krockat med en stillastående elsparkcykel. I nuläget finns ingen misstänkt, men om ärendet går till domstol kan det få stora konsekvenser för elsparkcyklarnas framtid, menar rättsexperten Sverker Jönsson.

Att polisen utreder olyckan som vållande till annans död tyder på man valt att inte betrakta händelsen som något som skett i trafiken. Den distinktionen är avgörande när ärendet ska prövas rättsligt, enligt Sverker Jönsson, som är universitetslektor i straffrätt vid Lunds universitet.

– Man ska snarare jämföra det med att lägga något annat hinder på cykelvägen, som en stenbumling. Då handlar det om hur vi ska bedöma den handlingen, och om man utsätter andra för otillåtna risker, säger han.

”Svårt att påstå att uthyraren slarvat”

Företaget Voi står som ägare till elsparkcykeln. Genom att godkänna deras användaravtal samtycker användaren till att parkera fordonet i ”enlighet med lokala tillämpliga lagar”. Sådana skrivelser påverkar inte den rättsliga gången, enligt Jönsson, men även utan avtalet inräknat har han svårt att se att företaget skulle kunna beläggas någon skuld.

– Det är svårt att påstå att de gjort något slarvigt eller risktagande, sett också till att man bett den som hyr att följa reglerna.

Om åtal väcks kommer det sannolikt att vara riktat mot en person som misstänks ha placerat fordonet på cykelbanan, enligt Jönsson. Domstolens uppgift blir i så fall att avgöra var gränsen för vad som är brottsligt går.

– Vållande till annans död bygger på att åklagare kan argumentera för att en person tagit en risk som vi inte kan tolerera. Det handlar om att försöka hitta ett svar på hur försiktiga vi behöver vara.

Kan sluta med vägledande dom

Eftersom det inte finns några specifika lagar kring hur elsparkcyklar ska parkeras skulle ett domstolsbeslut i frågan kunna bli normgivande. Om domstolen väljer att fälla skulle det kunna få konsekvenser för branschen i stort, enligt Jönsson.

– Det kan få betydelse för vilka villkor man får från uthyraren. Sedan kan jag tänka mig att det finns försäkringsfrågor och liknande som kan påverkas av en så tydlig markering från samhällets sida.

Vägen till domstol är dock lång. I nuläget finns ingen misstänkt, och för att åtal ska väckas behöver åklagare kunna bevisa att den som åtalas parkerat på ett felaktigt sätt. Det kan bli svårt, tror Jönsson.

– Den som hyrde cykeln sist skulle kunna hävda att någon annan flyttat den. Det finns ett utredningsproblem här, men då vet jag inte alls hur det ser ut med vittnen.

Efter helgens dödsolycka – kommunen startar utredning

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Elsparkcyklar är här för att stanna och därför handlar det nu om att hitta ett system som fungerar, både för vanliga cyklar och elsparkcyklar, säger Anna Thunell i klippet. Foto: Erik Simander/TT/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Elsparkcykel inblandad i dödsolycka i Västerås

Mer i ämnet