Rekordfå döda i trafiken

Uppdaterad
Publicerad

Dödstalet på vägarna fortsätter att sjunka. Förra året dog 355 personer. Inte sedan 1935, när den officiella statistiken startade, har vi haft så få trafikoffer per invånare. Men 2010 befaras siffran stiga igen.

-Det finns flera förklaringar till nedgången. En är förstås att vi befinner oss i en lågkonjunktur, då vi haft en kraftig minskning av den tunga trafiken, sade Vägverkets generaldirektör Lena Erixon, när hon på måndagen presenterade den preliminära statistiken.

När ekonomin nu verkar ta fart igen är därför sannolikheten stor att det också kommer att synas genom att antalet trafikdöda åter ökar redan i år. Den rekordstora minskningen på 11 procent 2009 kommer inte att upprepas.

-Ja, det kan finnas en risk för det. Så vi fortsätter naturligtvis att arbeta ännu mer med att få fler mötesfria vägar, ytterligare 20 mil kommer i år, säger Lena Erixon.

Mötesfria vägar

De mötesfria vägarna är kanske den största anledningen till att trafikdöden tar allt färre liv i Sverige. Under de senaste tio åren har sträckan med mötesseparerad trafik mer än fördubblats. Medan det 2000 fanns 188 mil sådan väg hade vi 2009 420 mil, varav 188 mil var motorväg.

-Vi ser det på olyckstypen, just mötes- och omkörningsolyckorna går ner, säger Lena Erixon.

Också en fortsatt övervakning av hastigheterna är enligt Vägverket ett sätt att försöka möta den väntande trafikökningen när konjunkturen vänder.

-Vi hoppas att effekten av vår hastighetsöversyn, där vi har sänkt hastigheten på ett stort antal vägar, kommer att ge effekt. Och vi har en fortsatt trend mot säkrare fordon. Om det kan kompensera den bättre konjunkturen återstår att se. Men det är klart att den kommer att få effekt.

Näst lägst

Sverige har det näst lägsta dödstalet i trafiken i hela Europa, bara Malta har färre trafikoffer per invånare. En av förklaringarna är förmodligen just säkra bilar. Det styrks till exempel av att det ingen annanstans säljs så många nya bilar med antisladdsystem som här, 98 procent av nybilarna har ESP. Andelen var 2003 bara 15 procent.

Så kan vi få ner dödstalen särskilt mycket mer?

-Ja det kan vi. Vägverket har satt som ett etappmål att vi inte ska ha fler än 220 döda år 2020, säger Lena Erixon.

TT

Fakta: Trafikdöda i Europa

Antalet trafikdöda per 100 000 invånare i Europa. De tio främsta staterna:

Malta 3,7

Sverige 3,8

Nederländerna 4,1

Storbritannien 4,3

Tyskland 5,4

Irland 6,3

Finland 6,5

Frankrike 6,7

Spanien 6,8

Luxemburg 7,2

Flest trafikdöda finns i Litauen med 14,8 och Polen med 14,3

Källa: Vägverket (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.