Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Generaldirektör Mikael Ribbenvik anser att Migrationsverket hade bra beredskap när flyktingkrisen kom 2015. Foto: SVT

Ribbenvik om kritiken: ”Tror inte att skattebetalarna vill ha den beredskapen”

Uppdaterad
Publicerad

Flyktingkrisen 2015 var en ”hundraårshändelse” som tvingade Migrationsverket att snabbt skala upp.

Det menar myndighetens generaldirektör Mikael Ribbenvik som gästade Morgonstudion.

– Det var en situation vi aldrig hade upplevt tidigare, säger han.

Det har gått fem år sedan flyktingkrisen 2015 då 160 000 människor sökte asyl i Sverige. Av dem fick drygt 98 000 personer uppehållstillstånd och 31 000 har lämnat Sverige.

Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik menar att situationen med ett ökande antal asylsökande hade pågått i flera år för att sedan eskalera 2015.

– Det var en tid som jag minns som konstant arbete och mycket improvisation, det var en situation vi aldrig hade upplevt tidigare, säger han i Morgonstudion.

Flyktingkrisen en ”hundraårshändelse”

För att klara arbetet under krisen samarbetade Migrationsverket under den här perioden med flera andra myndigheter. Enligt Ribbenvik var detta en avgörande faktor för att klara av uppdraget.

Men Migrationsverket har även fått kritik för hur mottagandet såg ut och Riksrevisionen har slagit fast att Sveriges beredskap brast.

– Om beredskap betyder att man ska ha 3000 extra personal redo eller 65 000 boendeplatser som står i träda och väntar så kommer vi aldrig ha det. Det här är en hundraårshändelse och jag tror inte att skattebetalarna vill ha den beredskapen. Vad det handlar om är hur väl man klarar uppdraget under kris, säger Ribbenvik.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer