Fr.o.m. 1 juni nås de första lands- tingen via det nya numret. Först ut är landstingen i Kronoberg, Jämtland, Uppsala, Gävleborg och Region Skåne. Det betyder att två miljoner svenskar berörs av det nya numret från start.
Östergötland ansluter i höst. Mål- sättningen är att alla landsting ska ingå i nätverket i slutet av 2008.
Samma råd i hela Sverige
Regeringen har satsat 100 miljoner kronor för att bygga ut sjukvårdsupplysningen per telefon. Med hjälp av ett databaserat rådgivningsstöd är det tänkt att patienterna ska få likvärdiga råd oavsett var i landet de befinner sig.
Sjuksköterskorna på sjukvårdsrådgivningen ska kunna hjälpa till att svara i andra landsting när det är många som ringer. I dag är väntetiderna till sjukvårdsrådgivningen fem till åtta minuter beroende på hur många som ringer.
Svar inom tre minuter
-Vi hoppas att de flesta på sikt ska få svar inom tre minuter, säger Tjia Torpe som är chef för Vårdråd per telefon.
Satsningen kostar 100 miljoner och finansieras av socialdepartementet och Sveriges Kommuner och Landsting.
På sikt ska verksamheten byggas ut så att det går att få råd på fler språk än svenska och särskild rådgivning inom olika specialiteter som psykiatri och barn- och äldresjukvård.
Nytt nummer till sjukvårdsrådgivningen
• Från den 1 juni är 1177 det nya numret till sjukvårdsrådgivningen.
• Sex landsting och regioner är först ut.
• Förhoppningen är att i slutet av 2008 är alla landsting är anslutna.
• Tekniken känner av var du ringer ifrån och kopplar dig till rätt rådgivning.
• Ringer du från utlandet är numret +46771 11 77 00
• Sjuksköterskor från det egna landstinget svarar på frågor och ger råd.
• 112 är fortfarande numret till SOS Alarm