– Under mars och april sker flest olyckor till följd av rullgrus, säger Anna Niska, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Gruset som på många platser läggs ut redan i oktober ökar friktionen mellan sulor och underlag, när det är minusgrader och gruset fryser fast i marken.
LÄS MER: 25 personer omkommer varje år i cykelolyckor
Vid plusgrader blir gruset som ett kullager mellan cykelhjulen och underlaget. Störst risk att ramla blir det i nedförsbackar och i kurvor.
– Det är ett jätteproblem. De lindriga olyckorna beror ofta på halka eller rullgrus, säger Lars Strömgren, ordförande för cykelfrämjandets riksorganisation.
”Begränsa farten”
Cykelfrämjandet vill att kommunerna i större utsträckning saltar cykelbanorna, men enligt Lars Strömgren väljs den metoden bort eftersom det är billigare att halkbekämpa med grus.
LÄS MER: Män överrepresenterade vid dödliga cykelolyckor
– Har man som ambition att göra cykling säkrare bör man satsa på detta, säger Strömgren.
Fler skadade
Samtidigt skadas allt fler personer i kollisioner mellan fotgängare och cyklister, skriver Svenska Dagbladet.
Drygt 300 personer skadades 2016 efter krockar mellan cyklister och fotgängare i Sverige. Det är betydligt fler än 2007, då drygt 200 personer skadades, visar siffror från Transportstyrelsen.
En vanligt olycksorsak är att cyklister och fotgängare brister i uppmärksamhet.
– Man bör i alla lägen separera trafikslag och ska helst inte blanda cyklister och gående, säger Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen till tidningen.