– Den internationella bilden av Sverige är verkligen en tudelad bild, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater. Foto: TT

Så är bilden av Sverige i internationella medier

Uppdaterad
Publicerad

Hippt och företagsamt men också segregerat. Så ser bilden av Sverige ut i engelskspråkiga medier enligt en rapport från analysföretaget Meltwater. Inte minst Donald Trumps uttalande ”Last night in Sweden” och terrordådet i Stockholm har bidragit till att Sverige har fått stort fokus internationellt.

– Se vad som hände i går kväll i Sverige. Sverige! Vem hade kunnat tro det? De tog in en massa människor, och fick fler problem än de trodde var möjligt.

Uttalandet från amerikanske presidenten Donald Trump i februari orsakade en smärre twitterstorm och Svenska institutet blev nedringt av internationella medier som ville fråga om migrationen.

I själva verket hade inget särskilt hänt ”last night in Sweden”. Men uttalandet orsakade ändå en debatt om bilden av Sverige och en lång rad artiklar i tidningar som New York Times, Washington Post och Independent.

TV: Trumps världskända ”last night in Sweden”-uttalande

Var tionde artikel om Last night in Sweden

Hittills i år har Sverige nämnts i drygt 1,2 miljoner artiklar i engelskspråkiga medier. Det visar en rapport från analysföretaget Meltwater. Av dem hade drygt 110.000 – alltså nästan var tionde – utgångspunkt i just Trumps uttalande.

– Det har varit extremt mycket rapportering i USA om Trump och uttalandet, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater.

Enligt rapporten omnämns Sverige på ett positivt sätt i omkring 13 procent av artiklarna och negativt i 16 procent. I majoriteten av artiklarna, 71 procent, bedöms tonen som neutral.

– I det som vi bedömer som negativt märks framförallt terrordådet i Stockholm i april och en del av rapporteringen om ”last night in Sweden” där integrationsproblematik lyfts till följd av uttalandet, säger Sophie Hedestad.

LÄS MER: Trumps Sverige-referens ledde till Twitterfest

Göteborg = Volvo

Många av artiklarna om Sverige fokuserar på det svenska näringslivet och Sverige beskrivs som ett bra land för start up-företag.

– Vi ser mer och mer artiklar om Stockholm och om företag med sin bas där. Bland annat Klarna, Spotify och HM. Då är det i huvudsak positiv rapportering. I artiklar kring Göteborg dominerar Volvo. I internationell rapportering så kan man säga att Göteborg är  Volvo.

En tudelad bild

I artiklar där tredje största staden Malmö nämns så är fokuset snarare flyktingmottagande och integration. Malmö får ofta vara exempel när internationella medier skriver om Sverige och problem med segregation, säger Sophie Hedestad.

– Den internationella bilden av Sverige är verkligen en tudelad bild. Dels det otroligt positiva, ett hippt land, duktiga på tech, och på att starta upp bolag. Och dels den andra delen, last night in Sweden och debatten om migration och segregation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.