Så ser dina rättigheter ut när betalningen från flygbolaget dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Om ditt flyg ställs in har du rätt att få pengarna tillbaka. Men vad kan du göra om det dröjer? Här går Adam Dahlin, vägledare på Konsumentverket, igenom dina rättigheter.

När du flyger från ett EU-land eller med ett flybolag baserat i ett EU-land gäller flygförordningen. Enligt den ska flygbolaget återbetala biljettkostnaden för en inställd resa inom sju dagar. Men sedan coronapandemin gjort att flera miljoner resor ställts in väntar 100 000-tals SAS-resenärer fortfarande på ersättning.

– Egentligen finns det inga undantag utan det är sju dagar som gäller. På grund av den extrema situationen vi befinner oss i kan det vara så att du får vänta, men du ska inte behöva vänta alldeles för länge, säger Adam Dahlin, vägledare på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument.

I första hand ska resenären vända sig till flygbolaget för att få ersättning. Men det går också att vända sig till Kronofogden, och är resan köpt med kreditkort finns det möjligheter att få tillbaka pengar via dem. Är resenären och flygbolaget inte överens om att en återbetalning ska ske går det dessutom att vända sig till Allmänna reklammationsnämnden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.