Så skapar Facebook skuggprofiler – också över icke-användare

Publicerad

Du tror du vet vilken information du lämnat ifrån dig till Facebook? I själva verket har företaget sannolikt samlat in mycket mer. Till och med om du inte har något Facebook-konto.

De kallas skuggprofiler. Fenomenet avslöjades för några år sedan när Facebook-användare tankade hem sin data och upptäckte uppgifter som de inte själva lämnat ifrån sig.

Bolaget beskrev det hela som en bugg, och har aldrig erkänt förekomsten av så kallade skuggprofiler. Men enligt IT-experter är bolaget överbevisat.

Cambridge Analytica och Facebook

– Skuggprofiler är det som Facebook känner till om dig fast du själv inte laddat upp informationen, säger SVT:s vetenskapsjournalist Linus Brohult.

Från andra användare

Informationen kommer helt enkelt från andra användare, som lockats att dela uppgifterna i sina adressböcker med Facebook.

– Alla som skaffar appen får frågan om man vill få hjälp att hitta vänner, och då svarar man ju ja, säger Linus Brohult.

Men kontaktinformationen innebär alltså att bolaget kan bygga upp skuggprofiler med extra information om sina användare.

– Du kanske inte fyllt i var du jobbat eller dina privata e-postadresser, men Facebook har ändå fått informationen, säger Linus Brohult.

Även icke-användare

Profiler kan också byggas upp över icke-användare, vilket bland annat förklarar varför den som startar ett nytt Facebook-konto snabbt får relevanta vänförförslag.

Men systemet förklarar också varför man ibland får helt obegripliga vänförslag.

– Om en kvinna har en älskare så kan hennes make få förslag om att bli vän med älskaren eftersom båda finns i kvinnans adressbok. Sådana konstiga saker har hänt, och det sker därför att folk lägger ihop information i flera steg, säger Linus Brohult.

Se mer om Facebooks skuggprofiler i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet