SVT Nyheter har frågat 150 lärare på 50 slumpmässigt utvalda skolor vilka styrkor och svagheter de ser med de nya betygen. De har fått svara fritt, men ändå återkommer omdömen tydligt, både positiva och negativa. Knappt två tredjedelar har svarat.
Den tydligaste styrkan lärarna som svarat ser är helt klart att den nya betygsskalan har fler betygssteg än den gamla. Den här styrkan har över 60 procent av de som svarat nämnt. De skriver bland annat att ”... jag slipper sitta med + tecken som inte ger något i verkligheten” och att ”... betygsskalan känns rättvisare... Fältet för G var för stort och många som fick G+/VG+ var besvikna”.
Var femte lärare som svarat, 20 procent, tycker också att de nya betygen är tydligare. Bland annat skriver en lärare att det är en ”större tydlighet vad som krävs för de olika betygsstegen” och en annan gillar tydligheten med att eleven ”För att nå ett C måste man nå C på alla kunskapskrav”.
De tuffa kraven en svaghet
Några lärare lyfter också kravet att alla kunskapskrav måste vara på en viss nivå för att nå det betyget som en styrka. En lärare skriver till exempel att det nu ”inte går att ”smita undan” vissa kunskaper genom att vara duktig på andra”.
Men just de tuffa kraven ser många andra lärare som en svaghet. 20 procent har nämnt detta som en svaghet. De skriver bland annat att ”ett misslyckat moment kan dra ner betyget till just det betyget som eleven har som lägst”, ”att det någonstans blir elevens sämsta prestation som blir avgörande” och att effekten kan bli att ”eleverna upplever att det är meningslöst att anstränga sig på vissa moment om de redan fått lågt betyg på något”.
Luddiga formuleringar öppnar för tolkningar
Nästan 40 procent av de lärare som svarat ser det som en svaghet att det i kraven finns otydliga begrepp. Bland annat skriver lärarna att det är ”luddiga formuleringar kopplade till de olika nivåerna”, ”Vad menas ex. med nyanserat?” och att ”språket i kriterierna ger utrymme för olika tolkningar och därmed olik bedömning”. Flera lärare ser också problem med att kommunicera kriterierna och att ”värdeorden som används i kunskapskraven är väldigt svåra att exemplifiera för eleverna” och att ”man kan tolka på många olika sätt och det är inte lätt för elever/föräldrar att förstå”.
Samtidigt har flera lärare svarat att de svagheter de ser ligger mer ligger i hur de nya betygen implementerades i skolorna än i själva skalan. De skriver bland annat att det ”Reformen var ett hastverk – vi lärare fick ingen utbildning, inga klara direktiv och det är fortfarande så att lärare tolkar systemet på många olika sätt. Inte bra för eleverna!” och att ”vi lärare tolkar den olika. Det märks i forum för lärare... Vi lärare skulle behöva mer utbildning”.