– Det är ju alltid lite knip i magen när man ska sätta betyg, men nu har vi satt de nya ett par gånger och jag blir säkrare och säkrare i mina bedömningar, säger läraren Anna Åhlgren.
Anna Åhlgren, som är lärare i svenska och religion på Gustavsbergs gymnasium välkomnar de nya betygen.
– Jag tycker om att eleverna nu förväntas göra samma sak, men på olika nivåer. Inte det där att man ska redovisa fakta för dåvarande G eller analysera på MVG. Du ska kunna analysera på alla betygsnivåer, bara i olika utsträckning och djup. Det visar att man tycker kunskap är viktigt, säger hon.
Tror eleverna missförstår
Även Anna Åhlgrens kollega, Karin Herlitz, är positiv.
– I det förra betygssystemet fanns det kompensatoriska draget. Okej, du är jättebra på de här bitarna och inte de här. Men du kommer ändå kunna få det högsta betyget. Jag tror att det leder till att man inte utvecklar sina svagare sidor, och det är ett misslyckande för det gamla systemet, säger hon.
Att elever upplever kraven som tuffa, och ibland orättvisa, tror hon beror på ett missförstånd.
– Elever tror att uppgift och kunskapskrav är samma sak. Men det är ju inte så. Du kan ha ganska dåliga dagar och ändå nå kunskapskraven.
– Det är nog där de är rädda, fyller hennes kollega Anna Hultman i.
– De tror att vi är ute efter att hitta deras svagaste länk, och det är inte vår uppgift. Ingen här skulle sätta betyg som drar ner utan att göra allt som står i vår makt att lyfta den delen. Vi kommer ett ge dem chans efter chans.
Risk för orättvisa
Anna Hultman är lärare i matematik och fysik. Tillsammans med sina kollegor har hon nyligen gått en distanskurs i bedömning på Karlstads universitet på arbetstid. Det har gett henne en ny syn på betygen, och hon tror det behövs mer samsyn.
– Det som är svårt är att man vet att vi tänker olika vi lärare. Ska man nå de här kunskapskraven en gång, är det okej? Eller måste man ha nått det på alla uppgifter? Då är det orättvist, säger hon.
– Man måste få en samsyn mellan lärare. Så jag vet hur jag ska tolka det här och jag vet att matematik och fysiklärare i hela landet tolkar det på samma sätt. Man måste utbilda oss, samla oss. Det är dags nu!
Och Karin Herlitz är kritisk till hur de nya betygen infördes.
– Man väljer att lägga jättemycket pengar på att nytt betygssystem för att få slut på betygsinflationen, det ska bli tydligare för eleven och vi ska fokusera på kunskaper som är viktiga, också lämnar man ut till skolledare och rektorer att själva bestämma i vilken utsträckning man ska utbilda lärarna, det faller på sin egen orimlighet!