De röda realapparna kan bli den svåraste frestelsen att motstå den här helgen som startar med Black Friday den 23 november. Förra året konsumerade svenskarna för 5,3 miljarder kronor under superrean, i år väntas vi shoppa ännu mer.
Men det gäller att ha gjort egen research om man ska undvika att bli lurad, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.
– I en perfekt värld ska man kunna lita på samtliga budskap inom marknadsföring, men så är det tyvärr inte, och då krävs det att konsumenterna granskar och söker information med hjälp av till exempel prisjämförelsesajter.
Priser höjs för att sänkas
Enligt Niclas Ernebratt är ett av de största problemen under reor som Black Friday att priser på produkter höjs för att sedan sänkas under rean.
– En känd problematik är att reapriset jämförs med ett påstått ordinariepris, men det ordinarie priset har ibland aldrig tillämpats och ibland tillämpades det för väldigt länge sedan.
Denna taktik att locka kunder förekommer, enligt Konsumentverket, i detaljhandel som säljer hemelektronik, möbler, sportutrustning, babyprylar och leksaker.
Gör research
För kunden är det svårt att upptäcka den typen av strategi i butiken, därför ska man ta reda på så mycket som möjligt om det man vill köpa i förväg, säger Niclas Ernebratt.
– Man ska inte förlita sig på alla de här budskapen om fördelaktiga priser. Som konsument bör man göra egen research, söka information på nätet och använda sig av prisjämförelsesajter för att se om det verkligen är ett så fördelaktigt pris som det påstås i marknadsföringen. Man ska fokusera på vad produkten eller varan faktiskt kostar nu och vad man får till det priset, och inte så mycket på den påstådda prisskillnaden.