Reaskyltar är en vanlig syn, särskilt när vi närmar oss julen. Foto: Christine Olsson / TT

Sugen på att fynda? Här är allt du behöver veta om rea

Publicerad

Rea, extrapris, kampanj, midseason sale och just nu-pris. Den typen av erbjudande syns i var och varannan butik – till synes var och varannan dag. Men det finns regler för hur begreppet rea får användas. Här är några saker att hålla koll på när du är på jakt efter att fynda.

  • De produkter som säljs under rean ska ingå i ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att köpa in ett tillfälligt parti mobiltelefoner för att sedan rea ut dem.
  • Rean ska pågå under en begränsad tid. Exakt hur lång tid finns inte reglerat i marknadsföringslagen, men ett förtydligande från marknadsdomstolen ger vägledning: En rea får pågå i några få veckor – och högst två månader per år.
  • Det som säljs på rea ska säljas till ett ”väsentligt lägre pris” än butikens ordinarie pris på varan eller tjänsten. Man kan heller inte jämföra ett kampanjpris med ett påhittat ordinarie pris, som aldrig har tillämpats.
  • Företag får inte göra reklam för en reaprodukt om det inte finns tillräckligt många produkter för att motsvara den förväntade efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Om varan tar slut kan butiken erbjuda en likvärdig, eller bättre, vara.
  • Det är förbjudet att göra reklam för produkter som inte finns på riktigt, i syfte att sälja en dyrare produkt.
  • Butiker får neka dig bytesrätt eller öppet köp på reavaror, men du har alltid rätt att reklamera en vara om du upptäcker att det är något fel på den.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer