Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Vår inställning är ju att vi inte ska ha en skattefinansierad modersmålsundervisning, utan att den ska ersättas med svenskundervisning, säger Patrick Reslow (SD), som nu vill utreda om undervisningen försämrar integrationen. Foto: SVT/TT

SD:s plan: Ta bort modersmålsundervisningen

Uppdaterad
Publicerad

Leder modersmålsundervisning till sämre integration och språkinlärning? Det vill regeringen och Sverigedemokraterna undersöka i en utredning. Förhoppningen hos Sverigedemokraterna är att utredningen ska leda till att modersmålsundervisning i skolan försvinner.

– Det är vår förhoppning, men vi kan inte föregå utredningen, säger Patrick Reslow (SD), ledamot i utbildningsutskottet.

Varje vecka deltar ungefär 180 000 elever i en timmes modersmålsundervisning i det språk som deras föräldrar pratar. I Tidöavtalet, som regeringen och Sverigedemokraterna har tagit fram, står att en utredning ska tillsättas för att ”se över modersmålsundervisningen i syfte att den inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”.

Oklara direktiv

De exakta instruktionerna till utredarna är dock inte klara, och hos Sverigedemokraterna finns en förhoppning om att kunna påverka direktiven så att utredningen även ska undersöka möjligheten att helt ta bort modersmålsundervisning i alla språk förutom de nationella minoritetsspråken.

– Vår inställning är ju att vi inte ska ha en skattefinansierad modersmålsundervisning, utan att den ska ersättas med svenskundervisning, säger Patrick Reslow.

”Bygger på gammal myt”

Anne Reath Warren är lektor i didaktik med inriktning på flerspråkighet vid Uppsala universitet, och enligt henne så finns det ingen forskning som talar för att modersmålsundervisning skulle ha en negativ inverkan på elevens inlärning av det svenska språket.

– De elever som studerar sitt modersmål under en längre tid får ett bättre resultat i andra ämnen också. Det har inte några nackdelar, det är någon slags gammal myt, säger Anne Reath Warren.

Men Reslow har en annan bild av forskningsläget.

Ingen ministerintervju

– Det finns ganska lite forskning i världen som pekar på vilken betydelse modersmålsundervisning egentligen har. Och då är det också svårt att dra konkreta slutsatser, säger han.

Vad är det som talar för att modersmålsundervisning skulle försämra integrationen?

– Det är ju en sådan fråga som utredningen får titta på, säger Reslow.

Modersmålsundervisning

Modersmålsundervisning ger elever med ett annat modersmål än svenska möjlighet att läsa sitt modersmål som ett ämne i skolan.  Det är möjligt att få modersmålsundervisning från förskolan upp till gymnasiet.

Källa: Skolverket 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.