Skolverket: Så ska högstadieskolorna klara distansundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges högstadieskolor ska få möjlighet att bedriva distansundervisning under våren. Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson välkomnar beslutet men menar samtidigt att vissa elever kan drabbas negativt.

– Det är viktigt att se över vilka elever som kommer att behöva extra stöd, säger han i SVT:s Morgonstudion.

Utbildningsminster Anna Ekström (S) meddelade på torsdagen att även Sveriges högstadieskolor ska få möjlighet att bedriva distansundervisning under våren.

Beslutet kommer som ett led i bekämpningen av smittspridningen i landet och innebär att både privata och fristående huvudmän ska få befogenheter att göra det som är nödvändigt för att hantera pandemin.

– Det är bra att kunna fatta beslut om distansundervisning på högstadiet om man inte kan ta det ansvar man behöver utifrån ett smittskyddsperspektiv och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Och det är inte säkert att man kan det. Det kan vara trånga lokaler eller svårt att undvika trängsel. Det är bra att möjliggöra för huvudmän att kunna vidta olika lösningar utifrån att problemen ser olika ut, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket i SVT:s Morgonstudion.

”Bättre att ha undervisning i skolan”

Enligt Folkhälsomyndigheten finns en smittspridning på högstadieskolor både bland lärare och elever. Peter Fredriksson menar att distansundervisning även är ett sätt att hindra att lärare insjuknar. Men han pekar även på utmaningar.

– Det är alltid bättre att ha undervisning i skolan, det ska vi komma ihåg, säger han.

– Det är en annan sak att ha distansundervisning i högstadiet än gymnasiet. En 18-19 åring är betydligt mer mogen och kan ta ansvar på ett annat sätt än en 13-åring. Det är bra att förstå att det är lite svårare att få full kvalitet i distansundervisning.

Prioritera elever med svårigheter

Att prioritera elever som har svårigheter är därför extra viktigt, enligt Peter Fredriksson.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att skolorna som planerar för distansundervisning tittar på att det finns förutsättningar för distansundervisning. Att eleverna vet vad de har att förhålla sig till, att det finns tydliga krav och förväntningar på eleverna och att man också har en bra samverka med föräldrarna, säger han.

– Men det är också viktigt att man se över vilka elever som behöver extra stöd och att man prioriterar den elevgruppen. Många elever kommer att fixa det alldeles utmärkt, det kommer inte att påverka dem nämnvärt om distansundervisning pågår några veckor. Men för andra elever kan några veckor räcka för att tappa bort sig i kunskapsutveckling eller det sociala.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.