Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Forskaren: Så hanterar du skönhetsidealen som sprids på sociala medier

Skönhetsideal på sociala medier skadar unga tjejers psykiska hälsa

Uppdaterad
Publicerad

Att titta på bilder innehållande skönhetsideal är genomgående kopplat till mer negativa känslor kring sin egen kropp, fler ätstörda beteenden och lägre självkänsla, det beskriver en ny studie som gjorts på Karolinska Institutet.

I studien som är del av ett uppdrag som forskarna gjort för Statens Medieråd om hur ungas psykiska hälsa i relation till medievanor har bland annat 18 internationella studier sammanställts.

Orealistiska skönhetsideal

Att unga tjejer påverkas negativt är delvis kopplat till hur mycket tid de lägger på sociala medier.

– Det är nu så många – framför allt unga tjejer – som lägger så pass omfattande tid att man hinner se ganska mycket av de här orealistiska skönhetsidealen varje dag, säger Sissela Nutley som är hjärnforskare på Karolinska Institutet och en av författarna till studien.

Fler än tre timmar per dag på sociala medier

Enligt Statens medieråd använder drygt 40 procent av tjejer i åldern fjorton till sjutton år och 54 procent av 18-åriga tjejer sociala medier mer än tre timmar per dag.

Generellt har antalet timmar som läggs på sociala medier ökat bland tonårstjejer men även yngre flickor använder nu sociala medier dagligen i större utstreckning. De tre mest populära sociala medierna är Instagram, Snapchat och Tiktok.

Facebook i blåsväder

Under hösten har Facebook varit i blåsväder efter att hemliga dokument läckts. Dokumenten visar bland annat att tech-giganten varit medveten om hur en av dess plattformar, Instagram, påverkar unga tjejers självbild negativt.

Trots det har företagscheferna valt att behålla vinstoptimerande algoritmer som delvis styr användarnas bildflöden.

– Det är ett jättestort problem att de här algoritmerna förstärker och ger oss mer av det som vi har visat intresse för – eller som företagen ser genererar mer intäkter för dom att vi tittar på i vår demografiska grupp. Att man driver folk att titta på saker som vi nu vi nu i forskningen vet att man faktiskt inte mår bra av att titta på,  säger Sissela Nutley.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer