Små flygplatser vill ha mer statligt stöd

Uppdaterad
Publicerad

Flera regionala flygplatschefer kräver att staten ökar stöden till de små flygplatserna.

– Flygplatssystemet i Sverige går med vinst – men det är de tio statliga flygplatserna som går med vinst. Med deras vinster skulle man gott och väl täcka alla underskott från de regionala flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för branschorganisationen Sveriges regionala flygplatser.

Sveriges drygt 30 regionala flygplatser, som oftast ägs av kommuner eller regioner, har under lång tid, år efter går, gjort stora förluster. Statens tio flygplatser, där vinstmaskinen Arlanda ingår, gör däremot överskott.

I en enkät SVT Nyheter gjort med de regionala flygplatserna pekar flera av flygplatscheferna på ett system som de anser är orättvist.

Cheferna: Gör som i Norge och Finland

De tycker att regeringen borde dela med sig mer av de miljardvinster som statligt ägda Arlanda ger.

– Så har man det Norge, så har man det i Finland. Man säkerställer tillgänglighet med de överskott man skapar på den stora huvudstadsflygplatsen. Men i Sverige delar vi upp det, säger Peter Larsson.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har kommunerna och regionerna ett eget ansvar för att de valt att driva och i vissa fall ta över förlustbringande flygplatser.

– Det är en uppdelning som gjordes för länge sedan. Staten har tio flygplatser och kommuner och regioner har valt att driva sina flygplatser. Men jag tror det är dags att göra en ordentlig översyn för att se vad som ligger i statens intresse att ha flygplatser runt om i landet, säger Tomas Eneroth.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.