Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Snusreklam på Tiktok trots ny lag – lockar med godis och glitter

Uppdaterad
Publicerad

Snusdosor i lördagsgodiset, utlottning av stockar och glittriga boots. Så kan marknadsföringen för vitt snus se ut på Tiktok – trots att lagarna skärptes i fjol.

Fram till i somras var det vita snuset, alltså tobaksfria nikotinpåsar, nästan oreglerat. Nu gäller hårdare lagar, som bland annat förbjuder reklam som riktas till personer under 25 år. Konsumentverket (KO) gjorde nyligen en granskning som visar att många företag bryter mot lagen och ändå marknadsför snuset till unga.

”Ungdomskultur” inte tillåtet

En av de platser som blivit en reklampelare för snus är sociala medier-appen Tiktok. Den är också mycket populär bland personer under 25 år, men det innebär inte nödvändigtvis att det är olagligt att marknadsföra vitt snus där. De säger Astrid Hjertaker, jurist vid KO.

Att avgöra vilken reklam som är riktad till unga är svårt och varje fall måste bedömas enskilt, menar hon.

– Det kan handla om färg, former och motiv. Det kan också handla om olika typer av bildspråk eller sådant som generellt används i ungdomskultur, säger Hjertaker.

Snus i godisskål

Hon vill inte uttala sig om enskilda annonser, men SVT Nyheter har funnit en handfull företag som gör reklam på Tiktok. Klippen innehåller bland annat recensioner, memes, emojis och är ljudsatta med filmrepliker. 

Ett snusmärke marknadsför sig med snusdosor täckta i strass, i klippen matchad med lika glittriga boots och handväskor. 

En återförsäljare har i sin tur lagt ut klipp där snusdosor gömts bland smågodis. De har också gjort klipp där de bjuder 18-åringar på vitt snus under en utlandsresa, trots att personer under 25 år inte får visas i reklamen.

SVT har kontaktat tre företag som har stora konton på Tiktok där de marknadsför vitt snus: Only White, Kelly White och Whitelip. Två av företagen svarar och medger att de inte säkert kan veta att unga under 25 inte känner sig träffade av reklamen.

Företagen om Tiktok-närvaron: ”Överväger en paus” 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.