Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT har pratat med tre tjejer om snusbolagens marknadsföring. Ellen Söderberg, 19, fick ett gratisprov på en festival för tre år sedan. ”Sedan dess har jag snusat”, säger hon. Foto: Instagram, SVT, Janerik Henriksson/TT

Gratisprover och influencers – så marknadsförs det vita snuset

Uppdaterad
Publicerad

Reklamen för vitt snus har i många fall varit aggressiv och riktat sig till unga personer – med gratisprover, rabatter och lockande förpackningar.

Den intensiva marknadsföringen pågår alltjämt – men från och med nästa vecka kommer den att bli betydligt stramare när ny lagstiftning träder i kraft.

Prova gratis, köp en rabatterad ”virgin box”, få rabatt på första köpet eller var med och tävla om en weekendresa till New York. På sociala medier, och på nikotinföretagens egna hemsidor, marknadsförs det tobaksfria vita snuset intensivt. Därtill har flera företag varit på plats vid festivaler och evenemang, till exempel tennisveckan i Båstad, och delat ut gratisprover.

Helt oreglerat

Riksdagen har röstat igenom flera skärpningar av lagstiftningen för tobaksfria nikotinpåsar, så kallat vitt snus. Förutom att det formellt ska bli 18-årsgräns ska marknadsföringen begränsas. Frågan om tobaksfria nikotinprodukter har, på regeringens uppdrag, utretts av hovrättsrådet Ingeborg Simonsson. Hon framhåller att marknadsföringen i princip varit helt oreglerad.

– Det innebär att bland annat ungdomar kan ta del av marknadsföring som gör de här produkterna attraktiva. Det är en skyddsvärd grupp, säger hon.

Slut på gratisprover

Med utredningens förslag, som nu blir lag, kommer marknadsföringen bli betydligt stramare, och reklam som riktar sig till personer under 25 år stoppas helt, liksom möjligheten att dela ut gratisprover.

– Det närmar sig det som gäller i dag för cigaretter och tobakssnus, säger Ingeborg Simonsson.

Även förpackningarna lär ändra skepnad, säger Simonsson.

– Jag tror att de blir mer återhållsamma jämfört med hur det ser ut i dag. Det kan till exempel bli mer enfärgade förpackningar och text som på ett sakligt sätt informerar om att det har en smak, men kanske inte bilder på jordgubbar.

Snusjätten välkomnar

Swedish Match är, liksom flera andra aktörer i branschen, positiva till regleringen.

– Jag är säker på att det finns folk som tycker att vi kunde ha reglerat oss mer eller annorlunda, men jag tycker att vi på Swedish Match har tagit vårt ansvar.

Även Swedish Match har marknadsfört produkter med influencers och genom att dela ut gratisprover. Patrik Hildingsson menar att man velat nå ut med sina produkter till personer som redan använder nikotin.

Lagändringen träder i kraft 1 augusti. Under nästa år kommer ett krav på varningstext på förpackningar införas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.