Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Sociala medier påverkar valet”

35 procent, så många fler omnämningar får Almedalen på Twitter i år, jämfört med förra året. Men det är inte alla som är positiva till politikerveckan, berättar Twitterexperten Hampus Brynolf.

I Almedalen träffar SVT:s Karin Hübinette Hampus Brynolf som är Twitterexpert. Han bevakar allt som skrivs om Almedalen och sparar all information. Utifrån inslamlingen gör han listor, grafer, diagram och staplar. Och sen twittrar han om det.

Tydliga klusterbildningar på Twitter

– Det jag har kunnat utläsa är bland annat att det finns tydliga klusterbildningar på Twitter, till exempel ett kluster med media- och politikintresserade, men det är inte bara detta kluster som omnämner Almedalen på ett eller annat sätt, säger Hampus Brynolf.

Insamlingen har Hampus Brynolf gjort under flera års tid och under 2013 har han sett en ökning på 35 procent från förra året, när det gäller folk som nämner ordet Almedalen. Men vad folk skriver varierar stort.

– De tweets som kommer från folk som befinner sig i Almedalen är ofta positivt laddade. Men ser man till det stora spektrat av människor utspriddda i landet så är tonen betydligt oftare negativ, säger han.

” Sociala medier påverkar marginalen”

Sociala mediers påverkan på politiska val har diskuterats flitigt och många politiker satsar på att vara synliga i sociala medier. Men frågan om hur stor inverkan aktivitet på sociala medier faktiskt har på valrörelsen kan diskuteras.

– Sociala medier avgör nog inte valet, men påverkar det marginalen? Ja det gör det nog, och då kan man ju fråga sig vad det är som brukar avgör val, och det är ju marginalen, säger Hampus Brynolf.

Flitigast twittrar Sverige under partiledartalen, då pekar graferna rakt uppåt. Och twitterexperten tror att sociala medier-plattformen visst kan ha en avgörande roll  för den politiska utgången.

– Man kan nog inte vinna val på sociala medier, men man kan förlora dem, säger han.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Almedalen 2013

Mer i ämnet