Sommartorka i nyhetsfabriken – en myt?

Uppdaterad
Publicerad

I semestertider slås små nyheter upp och blir stora. Eller?

Svenska nyhetschefer säger emot: Sommartorkan är en myt.

Nu vill nyhetschefer runt om i Sverige, som SVT talat med, spräcka myten om nyhetstorka under sommaren.

AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia nästan fnyser åt begreppet “sommartorka”.

Medier

– Sommaren använder vi till att komma loss ur vår snäva, medelålders, vita ankdamm, säger hon.

Slipper pliktbevakning

Mittmediachefen menar att redaktionerna ofta sitter fast i pliktbevakning av politiska skeenden, myndigheter och företagsnyheter. När politiker och företagshöjdare lämnar scenen och går på semester fäster medierna blicken på annat.

– Vi ser sommaren som en chans att utmana våra föreställningar om vad som är bra, engagerande journalistik. Vi kan experimentera och ge utrymme åt folk som annars inte har en röst i medierna.

Inte heller på Aftonbladet vill nyhetschefen kännas vid någon sommartorka.

– Värmen gör att folk gör annorlunda saker. De klättrar upp på tåg, badar på konstiga ställen och är ute och dricker på nätterna. Nej, sommartorkan existerar inte, säger Jonathan Jeppsson.

Han pekar på att semesterfirare i hela Sverige är nyhetsintresserade. Mobilen finns alltid med och en “nyhetsjunkie” har mer tid för sitt tidningsläsande under sommaren.

Långläsning för ”nyhetsjunkies”

Det här har Expressen tagit fasta på. Under sommaren satsar tidningen på extraläsning, bilagor med långa reportage om dramatiska händelser som Malexandermorden, stormen Gudrun och Tjörnbron. Plus artikelserier med avslöjanden som jobbats fram under våren och försommaren.

– Journalistiken är inte alls sämre på sommaren, tvärtom, slår nyhetschefen Kai-Anders Nilsson fast.

Nyhetsflödet ändrar karaktär, men någon brist på nyheter är det inte, tycker han.

– För en rikstidning som Expressen finns det massor att rapportera om. Det är olyckor på vägar och till sjöss, dramatiskt väder med tromber, åska och supervärme, men också folkfester som simningen i Vansbro, Power Meet i Västerås och Pride i Stockholm. Vill vill vara med där det händer och det händer saker hela tiden. Och då har jag inte ens nämnt fotbolls-VM.

Inte heller på Smålands-Posten vill redaktionen kännas vid någon sommartorka. Journalisterna har mer tid att komma loss från skrivbordet, säger nyhetschefen Henric Bingström.

– Sommaren kräver mer kreativitet, men samtidigt får vi tid att göra grejor som vi inte hinner med under högsäsong, säger han.

Mopperesa i Småland

De senaste åren har tidningen satsat på att resa runt i länet och fånga upp det reportrarna halkar över.

Ett år liftade journalisterna runt länet, ett annat åkte de moppe och den här sommaren blir det lyxigare än vanligt – det blir länsresa i husvagn.

– Resan resulterar i vardagsreportage och personporträtt som är oerhört populär läsning, säger Henric Bingström.

Men det finns trots allt redaktioner som kämpar med ett sinande nyhetsflöde.

– Jag har hjärtklappning varje måndagmorgon, för jag vet inte hur jag ska hitta nyheter, säger reportern Anette Westerlund på Ulricehamns Tidning, med en upplaga på 9000 ex.

Hon är redaktör för sidan ”Det händer”, som ska fyllas med lokala eventtips på tisdagar.

– Det händer ingenting i Ulricehamn på tisdagar under sommaren! Förra veckan fick jag fylla sidan med recept istället, säger Anette Westerlund.

Mjölka en bonde

Men det övriga nyhetsutbudet oroar sig Anette Westerlund inte för.

– Branschen är i kris, många journalister har blivit arbetslösa det senaste året och sommarvikarier som kommer hit håller väldigt hög klass. De är taggade, har väldigt många bra idéer och får mycket gjort. Den injektionen fyller glappet när det inte händer så mycket.

Dessutom kan man alltid ta till ett gammalt väl beprövat sommarknep på Ulricehamns Tidning – att intervjua en bonde.

– Du kan mjölka fyra olika artiklar av en bonde på en enda intervju, säger Anette Westerlund. De har alltid något klokt att säga: Om skörden, vädret och mjölkpriset.

Några klassiska semestertidsnyheter hittar du i bildspelet ovan.

Sommardipp i siffror

Annonsintäkter i juli går ner 20-25 procent i tryckt press, jämfört med resten av året.

Tidningsläsandet på webben för Aftonbladet, Mittmedias tidningar, Expressen och Dagens Nyheter sjönk med runt tio procent första veckan i juli, jämfört med en vecka i januari.

Källa: Tidningsutgivarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet