Trots sanktionerna – här får ryska fartyg hjälp på grunt vatten

Uppdaterad
Publicerad

Flera hamnar, företag och aktörer har valt att ta ställning mot handel och samarbeten med ryskägda fartyg. Samtidigt hjälper europeiska bärgningsföretag till med att omdistribuera rysk olja som fraktas över Östersjön, bland annat för att hjälpa dem genom grunda områden mellan Sverige och Danmark. En av operatörerna har nu meddelat att man inte längre deltar i bogseringsoperationer som gynnar handel med rysk gas och olja. Men då står andra företag redo att ta över.

Mellan Nordsjön och Östersjön går flera viktiga europeiska handelsförbindelser. Sjötrafiken mellan Östersjön och Nordsjön länkas samman via Öresund, Kattegatt och Skagerack. Det finns i dag en djupbegränsning i in- och utseglingen från Östersjön mellan Sverige och Danmark, som påverkar framkomligheten för de allra största frakt och oljefartygen. De stora fartygen kan därför inte passera mellan haven.

Problemet har man löst med så kallade STS-operationer eller ”ship to ship” som det också kallas. (Se video och faktaruta.)

Den danskägda bogseringsoperatören Svitzer har sedan många år stått för STS-verksamheten i området. Dessa operationer har nästan uteslutande utförts i området mellan Skagen och Fredrikshamn. Men nu är detta förändrat. För drygt en vecka sedan meddelade Svitzer att man inte längre genomför STS-operationer på grund av det rådande läget i Ukraina. Det har gjort att andra aktörer valt att utföra dessa operationer istället.

Svitzer skriver till SVT att man sedan den 3 mars har avbrutit all STS-verksamhet som går att koppla till rysk gas och oljehandel.

Andra tog över

Sedan den 3 mars har endast en registrerad STS-operation ägt rum i området. Den ägde rum den 13 mars och gällde ett fartyg som fraktade olja från S:t Petersburg. Bärgningsbåtarna som bogserade fartygen var vid det tillfället registrerade hos norska Bukser & Bering och tyska Fairplay Towage Group.

Vetle Svedrup, VD för Bukser & Bering säger till SVT att man vid tillfället för bogseringen inte visste om att fartyget fraktade olja från Ryssland. På frågan om det kan finnas problematik i en sådan operation i dagsläget väljer Vetle Sverdrup att inte lämna någon kommentar. Kort därefter bryts telefonsamtalet.

Thorsten Schieferstein, fraktansvarig på Fairplay Towage Group, meddelar att bogseringsoperatören följer alla europeiska regler och överenskommelser och därför inte gör något fel i sak.

STS-operationer är vanligt förekommande inom marin transport och något som sker över hela världen där grunt vatten möter djupt. Att genomföra en STS underlättar för fartyg att transportera gods när framkomsten är begränsad. Något flera aktörer i dagsläget vill undvika när det handlar om ryska fartyg och rysk last.

Uppdatering 25 mars: Thorsten Schiefarstein upprepar i ett mejl till SVT att Fairplay Towage Group följt alla lagar och regler, men tillägger att man ändå kommer att sluta med denna typ av operationer i slutet av månaden.

Detta är Ship-to-ship-operationer

STS innebär att man med hjälp av bogseringsbåtar länkar samman två eller flera fartyg som sedan kan omfördela sin last till fartyg som kan passera det grundare havsområdet.

En sådan operation behöver därför ingen hamn utan man fördelar om lasten mellan fartyg som befinner sig till havs.

På så vis kan större fartyg fortfarande användas för att leverera och transportera stora laster in och ut ur Östersjön.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.