Medellönen för en grundskollärare i Stockholm var 38 300 enligt den senaste statistiken för 2017, men en del tjänar långt över 40 000. Lärare i exempelvis matematik och naturorienterande ämnen hade förra året en medellön på 38 940 kronor, men spannet är stort – mellan 25 500 och 49 000.
Medellönen lägre i resten av landet
Den tiondel percentilen (alltså den lönenivå som 10 procent av lönerna ligger under) hamnar på 34 013 och den 90:e percentilen (alltså den lönenivå som 90 procent av lönerna ligger under) hamnar på 44 000.
Medellönerna i resten av landet ligger lägre och det handlar om flera tusen kronor. Exempelvis ligger snittlönen för en grundskollärare på 32 100 på Gotland och 32 800 i Värmland. I västra Götaland ligger snittet på 34 500, och i Skåne på 34 600, enligt siffror från Lärarförbundet som avser anställda i kommunal sektor.
Lämnade universitetet för grundskolan
Lena Thelander och Elisabeth Hector har precis bytt jobb, från Stockholms universitet där de utbildat blivande lärare, till en grundskola i Huddinge.
Det innebär nya utmaningar men också en lön som ökat med flera tusen kronor i månaden. Någon exakt summa vill de inte uppge men det handlar om en löneökning på runt 20 procent.
– Jag känner mig nöjd. Lönen är en del av arbetet så det är förstås viktigt med lönen. Och viktigt att lönerna för lärare ökar, säger Elisabeth Hector.
Stockholms universitet som nu förlorar duktiga lärare har inte kunnat matcha de löner som finns i skolans värld, och prefekten vid Institutionen för matematik- och naturvetenskapsämnenas didaktik, Bengt-Olov Molander, är bekymrad inför framtiden.
– Jag vet att en lärare kan få 10 000 kronor mer i skolan, och det får självklart en stor effekt för den enskilde, säger han.
Tror du att andra universitet och högskolor påverkas av det här?
– Det tror jag absolut. I och med att den här klyftan mellan högre utbildning och skola är så pass stor så tror jag att det är ett nationellt problem, eller att det kan bli ett nationellt problem, säger Bengt-Olov Molander.
Lärarbristen bidragande orsak
Att lönerna ökat beror på statliga satsningar på förstelärare och lärarlönelyftet. Men det beror också på lärarbristen och på att många lärare byter jobb. Den lärare som stannar på en och samma skola har sällan samma möjligheter till lönelyft.
– Det är problematiskt att lärare måste flytta för att få upp sin lön och att det nästan är det enda sättet. Det kan leda till att verksamheten drabbas, alltså barnen och kollegerna, säger Elisabeth Hector.
Lena Thelander och Elisabeth Hector har bara hunnit jobba ett par veckor i skolan, men tycker båda att det är kul att möta barn och ungdomar igen, och att få använda sina erfarenheter.
– När man jobbat så länge som jag har på lärarutbildningen så har man ju lärt sig massor. Nu vill jag verkligen arbeta så som vi har sagt att man bör enligt forskningen, säger Lena Thelander.
Så du är en bättre lärare i dag?
– Jo, det tror jag. Absolut.