Förra året blev 6 000 studenter med psykisk funktionsnedsättning beviljade stöd. Foto: Anders Wiklund/TT

Stor ökning av stöd till studenter med psykisk funktionsnedsättning 

Publicerad

Antalet studenter som har en psykisk funktionsnedsättning och som därför får hjälp med att klara sina studier har ökat stort de senaste åren. Gruppen är nu åtta gånger större jämfört med ett decennium sedan. Ökningen väntas fortsätta och en av förklaringarna tros vara att gruppen blivit mer synlig i samhället. 

Den som studerar på högskola eller universitet och som har någon form av funktionsnedsättning har rätt till ett särskilt pedagogiskt stöd. För den med till exempel aspergers, adhd eller långvarig psykisk ohälsa kan det handla om hjälp med att anteckna under föreläsningar eller att studenten får längre tid på sig att skriva en tenta.

Många får också en annan student som fungerar som en mentor för den funktionsnedsatta.

6 000 får stöd

Under åren 2008 till 2018 ökade antalet studenter med psykisk funktionsnedsättning som fått beviljade stöd från drygt 700 personer till över 6 000. En ökning med 800 procent på ett decennium. 

– Vi ser ju att antalet studenter som behöver stödet har ökat väldigt mycket hos oss under den senaste tiden. Och det är framför allt gruppen med psykisk ohälsa och neuropsykiatrisk variation, säger Guri Blomqvist som är samordnare för särskilt pedagogiskt stöd på Uppsala universitet.

SVT har talat med flera stödsamordnare som alla tror att ökningen har sin förklaring dels i att gruppen synliggjorts i samhället och i medier, dels i att tidigare insatser görs i grundskolan och på gymnasiet.

Syns mer i smahället

Stödsamordnarna får medhåll från Funktionsrätt Sverige – en paraplyorganisation för föreningar och förbund som organiserar funktionsnedsatta. De menar att det är själva erkännandet av den gruppens funktionsnedsättning som är en viktig förklaring till det ökade stödet, säger organisationens andre vice ordförande Jimmie Trevett.  

– Den här gruppen syns mycket mer i samhället nu. Förr såg man inte ens på de här personerna som att de hade en funktionsnedsättning, säger Jimmie Trevett.

Tror på ännu fler

Uppsalas samordnare Guri Blomqvist tror att allt fler studenter med psykisk funktionsnedsättning kommer att söka det här stödet framöver.  

– Jag ser inte varför de inte skulle göra det, säger hon och förklarar att det är svårt att se att trenden skulle vända eftersom det har fortsatt att öka under en så lång tid. 

Funktionsrätt Sverige ser att det finns mycket mer att göra för att flera med exempelvis Aspergers eller adhd ska få tillgång till en högre utbildning.  

– Det saknas fortfarande mycket stöd i grund- och gymnasieskolan. Det finns en del men det behövs mer för att fler ska kunna ta sig till högskolan, säger Jimmie Trevett.  

Dessa stöd kan du ha rätt till när du studerar på högskola eller universitet 

Visa

Den som kan intyga att den har en varaktig funktionsnedsättning har rätt till ett särskilt stöd pedagogiskt stöd. Stöden ser olika ut beroende av vilket behov som finns.

Det kan ges på följande sätt: 

  • Anpassning av miljön 
    Vid behov kan skolan behöva anpassa lokalerna för den som har ett fysiskt funktionshinder. 
  • Anteckningsstöd 
    En annan student antecknar åt den funktionsnedsatta under föreläsningar. 
  • Anpassad examination 
    Vid behov kan en student få skriva tentamen enskilt eller i ett mindre rum. Dessutom finns möjlighet till längre skrivtid och en rast. 
  • Hörslingor 
    För studenter med hörselnedsättning 
  • Mentorsstöd 
    En annan student på skolan fungerar som mentor och coachar. 
  • Olika it-lösningar 
    Till exempel rättstavningsprogram och andra studieverktyg 
  • Talbok 
    För personer med lässvårigheter ges särskild tillgång till ljudböcker. 

(Källa: Stockholms universitet) 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer