Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: TT

Största kedjan gör om internutbildning efter SVT:s granskning

Sveriges största hälsokostkedja Life säger sig ha tydliga regler för vad som får sägas i butikerna. Ändå gör flera Lifebutiker olagliga påståenden i SVT:s granskning, och långtifrån alla hänvisar kunden till läkare trots tydliga demenssymptom. Nu gör Life-kedjan om sin internutbildning som ett direkt resultat av granskningen.

Life är Sveriges, och Nordens, ledande hälsokedja med över 400 butiker i Sverige, Norge och Finland. Kedjan framhåller gärna att man har en ambitiös internutbildning som ska säkerställa att all personal känner till vad man får och inte får säga i butik.

– Vi rådger inte medicinskt, och vi gör inte några som helst utfästelser om att någonting ska bota något, säger Lifes utbildningsansvariga Maria Hernandez.

Enligt henne är direktiven ”glasklara” när det gäller kunder som visar tecken på en allvarlig sjukdom: de ska hänvisas till läkare.

Rekommenderade olika preparat

Men SVT Nyheters test med dold kamera visar en annan verklighet i Lifes butiker. När vår reporter kommer in med den påhittade historien om en mormor som börjat glömma viktiga saker, så är det bara 6 av 16 Lifebutiker som frågar om hon besökt läkare för sina minnesbesvär.

LÄS MER: Hänvisar inte till läkare – trots demenssymptom

I stället börjar man rekommendera olika preparat, och i sju av de besökta butikerna görs påståenden om att något eller några av dessa skulle hjälpa också om mormor drabbats av Alzheimers eller annan demenssjukdom.

Lifes personal rekommenderar bland annat gurkmeja och ett Ginkgo Biloba-preparat, som visserligen får marknadsföras med formuleringar om att det traditionellt använts mot minnesbesvär, men som inte får påstås hjälpa mot Alzheimers. Preparatet ska också användas först efter att läkare uteslutit allvarligare sjukdomar, vilket framgår redan av förpackningen.

Det är också i en Lifebutik som en anställd säger att ”Än så länge får vi inte säga det men jag gör så här” och nickar.

Ska göra om utbildning

När vi visar filmerna för Maria Hernandez reagerar hon starkt.

– Så här får det inte gå till, säger hon, och medger utan omsvep att det som sker i butikerna inte bara bryter mot Lifes interna riktlinjer, utan också mot lagstiftningen.

Som ett direkt resultat av avslöjandet kommer Life nu att göra om sin internutbildning, där dessa frågor tidigare legat på butiksnivå.

– Vi har tagit beslut om att lyfta dem centralt, så att de kommer med i det första utbildningsmaterialet som personalen får, och vi kommer också att göra kunskapskontroller av personalen.

LÄS MER: Här bryter hälsokostbutikerna mot lagen

SVT Nyheters granskning av hälsokostbranschen fortsätter. Kontakta våra reportrar med tips och åsikter.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar hälsokostbutikerna

Mer i ämnet