Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så ser det ut när SVT:s nyhetsankare AI-kapas, och hör vad SVT ska göra för att för att försöka komma åt problemet. Foto: SVT

SVT-profiler AI-kapas – och används i bluffannonser

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det möjligt att få ett nyhetsankare att säga vad som helst – något som utnyttjas i en pågående deepfake-bluffkampanj som involverar casinon, youtubern Mr Beast, och SVT:s Rapportprofil Lisbeth Åkerman.

– Rent ut sagt blir jag förbannad, säger Charlotta Friborg, ansvarig utgivare för bland annat SVT Nyheter och Rapport.

Bluffannonser är på inget sätt ett nytt fenomen på sociala medier. Betalda annonser där välbekanta ansikten, både svenska och internationella, påstås göra reklam för olika bluffprodukter och tjänster har funnits på de stora sociala medier-plattformarna som Facebook i över ett decennium. Plattformarnas försäkran om att de försöker göra något åt problemet har varit en följetong ungefär lika länge.

Sedan november 2023 har 240 stycken annonser som handlar om ”Mr Beast casino” körts på Facebook och Instagram, riktade mot människor i Sverige, enligt Metas annonsbibliotek. Kampanjerna riktas mestadels mot män. Foto: Metas annonsbibliotek
SVT verifierar

AI möjliggör deepfakes

Fram till nyligen har dessa bluffannonser mestadels varit relativt primitiva stillbilder. Men den AI-teknologi som exploderat i popularitet och lättillgänglighet den senaste tiden har ändrat spelreglerna. Nu är det möjligt få till exempel en programledare för Rapport att säga vad som helst, något som nu utnyttjas i en ny kampanj.

I videon ovan kan du se exempel på hur deepfake-annonserna ser ut, och höra hur SVT kommer att hantera problemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT verifierar

Mer i ämnet