– Det är väldigt spännande att arbeta i dialog med vår publik och göra journalistik tillsammans med dem på det här unika sättet, säger Karin Ekman, chef för #dinröst, som är en annan av SVT:s valsatsningar. Foto: SVT

SVT:s valkompass har gjorts 1,5 miljoner gånger

Publicerad

I slutet av juni lanserade SVT sin valkompass där användaren kan ta reda på vilket parti som ligger närmast i åsikter. Den är unik eftersom den är Sveriges första valkompass som också täcker lokalpolitiken – med en del till kommunvalet och en till landstingsvalet.
Hittills har valkompasserna gjorts 1,5 miljoner gånger.

Kompasserna är byggda på de svar som politiker och partier på riks-, landstings- och kommunnivå har gett till SVT. 

– Inför valdagen är det ofta riksdagsfrågor som tar över och får ta mycket plats. Därför har vi också lyft de lokala frågorna eftersom vi är måna om att spegla hela landet, säger Eva Landahl som är programchef och ansvarig för valutbudet på SVT.

Testa dig själv med SVT:s valkompass!

Gjorts över en miljon gånger 

Med exakt en månad kvar till valet har valkompasserna redan gjorts 1,5 miljon gånger. Då räknas antal gånger som någon av de tre valkompasserna genomförts av en användare. 

Av dessa har ungefär 60 procent gjort riksdagskompassen och 40 procent någon av de lokala valkompasserna. 

– Vi vet att kompasserna drar väldigt mycket folk. Majoriteten av väljarna gör dem sista veckan, eller dagarna, innan valet. Så vi vet att den stora toppen kommer då. Men att så många redan nu har gjort dem tycker vi är jättekul, säger projektledaren Kristofer Sjöholm. 

Har engagerat över 3 000 personer 

Även SVT:s valsatsning #dinröst har varit lyckad. Över 3000 svenskar har skickat in sina åsikter, berättelser och frågor om det de tycker är viktigast inför valet. Av dessa har 500 videor och berättelser publicerats på sajten. Politiker från alla riksdagspartier har hittills gett 123 videosvar på frågorna.

– Det växer hela tiden och kommer göra det fram till valet. Det är väldigt spännande att arbeta i dialog med vår publik och göra journalistik tillsammans med dem på det här unika sättet, säger Karin Ekman, chef för #dinröst. 

Alla inskick har bidragit till artiklar online och vissa av frågorna kommer användas under kommande partiledarutfrågningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#dinröst

Mer i ämnet