”Vår ambition är att se till att något liknande inte inträffar igen”, säger Swedbanks presskommunikatör Anette Ringius. Foto: Pressbild

Swedbank om den svindlande rådgivaren: ”Beklagar djupt”

Publicerad

När Swedbank uppmärksammades på att deras rådgivare hade utsatt flera äldre kunder för bedrägerier genomfördes en internutredning som resulterade i det åtal som nu ska avgöras i tingsrätten. Samtidigt säger banken att man regelbundet genomför interna kontroller.

SVT Nyheter har i två artiklar berättat om den Swedbank-rådgivare som nu står åtalad för grovt bedrägeri samt hur han avslöjades av en visselblåsare vars äldre släkting blev ett av offren.

Visselblåsaren, men även åklagaren, har berömt bankens snabba agerande vilket ledde till en polisanmälan och sedermera det åtal som alltså nu ska prövas av Stockholms tingsrätt.

”Se till att något liknande inte inträffar igen”

Anette Ringius, presskommunikatör på Swedbank, kommenterar ärendet via mejl:

”Vi beklagar djupt det som har hänt. De drabbade kunderna informerades personligen och kompenserades direkt”, skriver hon.

Har ni inte rutiner på plats för att upptäcka sådant här själva?

”Vi genomför regelbundet interna kontroller. Om vi i samband med en sådan eller får information från annat håll görs en fördjupad undersökning. I detta fallet förstärktes våra misstankar och vi agerade”.

Kan det fortsatt pågå liknande bedrägerier?

”Säkerhetsarbete är ett ständigt pågående arbete, och vi går regelbundet igenom alla våra rutiner. Vår ambition är att se till att något liknande inte inträffar igen”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.