Tusentals trygghetslarm slutade fungera efter driftstörningar hos Tele2. Foto: TT

Tele2 lovar åtgärder efter larmhaveri

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals trygghetslarm slutade fungera efter driftstörningar hos Tele2. Nu ber telekomföretaget om ursäkt.

– Vi jobbar tillsammans med våra underleverantörer för att det inte ska kunna ske igen, säger kommunikationsansvarig Joel Ibson.

Trygghetslarmen slogs i delar av landet ut någon gång under lördagsförmiddagen. I Göteborg rapporterades att trygghetsjourens larm havererade redan vid 10-tiden.

Leverantören Tunstall, som tillhandahåller trygghetslarm i kommuner över hela Sverige, meddelade klockan 13.40 att Tele2 hade stora driftstörningar och att det inte fanns någon känd lösning.

Först framåt 21-tiden var de tekniska problemen åtgärdade.

Berörde hela landet

Vi identifierade ganska snabbt problemet med vår beredskapsenhet och rullade ut en lösning som gjorde att alla enheter hade fått tillbaka uppkopplingen under eftermiddagen och kvällen, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2.

Flera av Tele2:s kunder drabbades men exakt hur många trygghetslarm som slogs ut är oklart. I Örebro påverkades 3 000 användare. De som behövde hjälp uppmanades att ringa 112 och vårdpersonal sattes in för att åka ut och göra extra tillsyn.

Det hade ingen geografisk begränsning utan det berörde hela landet, säger Ibson.

”Beklagar verkligen”

Problemet tycks ha varit att nätet blev överbelastat. När uppkopplingen skulle slå över till ett annat nät, antingen en annan del av Tele2:s nät eller en annan operatörs, fungerade det inte.

– Vi jobbade med våra underleverantörer för att lösa det och nu fortsätter vi att jobba tillsammans med våra underleverantörer för att se att det inte ska kunna ske igen. Dessutom tittar vi på om vi kan vidta ytterligare åtgärder från vårt håll, säger Joel Ibson.

Han hoppas att ingen brukare ska ha råkat illa ut.

– Det är väldigt allvarligt och vi beklagar verkligen och ber om ursäkt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.