Dialects nuvarande ägare hävdar att de blev lurade att köpa bolaget – där hela vinsten kom från en aggressiv telefonförsäljning som bröt mot branschens regler. Foto: SVT

Telefonförsäljare manipulerade ljudfil – polisanmäls av KO

Uppdaterad
Publicerad

Bolaget Solbrun Beta som säljer kosttillskott via telefon polisanmäls av Konsumentombudsmannen, KO. Detta efter att de fått det bekräftat från polisens kriminaltekniska laboratorium att ljudfiler från säljsamtal manipulerats.

Konsumentverket stämde redan i somras flera olika bolag som säljer hälsotillskott via telefonförsäljning. Detta eftersom bolagen, som har samma huvudmän, har använt sig av tveksamma affärsmetoder. Till exempel har kunder lockats med hjälp av gratisprodukter, medan säljarna inte varit lika tydliga med att man riskerar fastna i ett abonnemang på företagets produkter.

Många konsumenter uppger i sina anmälningar att de inte tackat ja till något överhuvudtaget, men ändå blivit bundna vid ett abonnemang.

Dessutom har konsumenter haft väldigt svårt att utnyttja sin lagstadgade ångerrätt.

”Konstigt ihopklippt”

Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, bolaget Solbrun Beta. Detta efter att det framkommit att de med mycket stor sannolikhet manipulerat ljudfiler från säljsamtal.

– När vi lyssnade på ljudfilerna så hörde vi själva att det var konstigt ihopklippt. Man sa ”ja” och ”javisst” och ”det stämmer” på ett väldigt ovanligt sätt. Sedan skickade vi in materialet till polisens tekniker som har bekräftat att det är manipulerat, säger Konsumentombudsman Gunnar Larsson till SVT Nyheter.

Hur har bolaget gått till väga?

– Det verkar som att man ringer upp och får konsumenten att svara till exempel ”ja”. Sedan ställer man frågorna hemma i studion eller på kontoret och klipper in svaren. På så sätt får man ihop en avtalsöverenskommelse som är falsk.

Hur reagerar du på det här?

– Man blir upprörd. Vi vet att telefonförsäljning är en av de största konsumentproblemen, men att det ska gå så långt så man förfalskar band, det är upprörande.

Ovanligt att polisanmäla

Att KO stämmer bolag är inte så ovanligt, men att de polisanmäler är väldigt ovanligt. Att det bolag har manipulerat ljudfiler har bara framkommit en gång tidigare.

De båda männen som redan i somras stämdes av Konsumentombudsmannen har uppdrag i flera bolag. De är styrelseledamot respektive styrelsesuppleant samt firmatecknare i Omega-3, Greencaller, Solbrun Beta, DRinfo, dxit och Adonmark. Flera av bolagen har inte längre någon verksamhet, men KO vill försöka förhindra att männen bakom bolaget fortsätter med samma otillåtna affärsmetoder och vill därför hålla dem personligt ansvariga för marknadsföringen.

I sitt svar till Tingsrätten tidigare i höstas bestrids samtliga Konsumentverkets yrkanden.

Bland annat skriver bolaget:

”Solbruns marknadsföring har inte stritt mot god marknadsföringssed och inte heller varit felaktig eller vilseledande. Under alla förhållanden är marknadsföringen inte otillbörlig eftersom den inte eller inte i märkbar mån påverkat eller sannolikt påverkat mottagarnas förmåga att fatta välgrundade affärsbeslut. Eventuella otydliga uppgifter har i samtalen dessutom motverkats av att annan information lämnats under samtalen i enlighet med det samtalsmanus som framgår av ingivna ljudfiler samt av att väsentlig information om exempelvis abonnemangsvillkor lämnats upprepade gånger innan avtal ansetts tecknat.”

Bolaget hänvisade då alltså till de ljudinspelningar som nu visar sig vara manipulerade.

SVT Plus granskar männen bakom bolaget i sitt program nu på torsdag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.