Foto: Tobias Holmqvist/SVT

Analys: Så blev skandalen ett faktum

Publicerad

ANALYS · Det skulle spara pengar åt staten men slutade med en av de största informationsskandalerna i svensk historia. Det här är berättelsen om bakgrunden till haveriet på Transportstyrelsen. 

Oskar Jönsson

Oskar Jönsson

Reporter SVT Nyheter

Framför mig har jag Säkerhetspolisens förundersökning om Transportstyrelsen. När jag läser den tjocka pärmen med papper får jag känslan av att det är tre saker som gör att vi nu kastas in i en regeringskris.

Tid, pengar och en stor portion naivitet.

LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt

Upphandling skulle minska utgifter

För att förstå bakgrunden måste vi backa till år 2013, det var då som Transportstyrelsen började se över sina datasystem. Trafikverket som skötte driften ansågs vara för dyra.  

En upphandling inleddes och valet föll på företaget IBM.  

– Vi räknar med att sänka kostnaderna avsevärt och få en ännu stabilare drift, sade Transportstyrelsens IT-direktör Daniel Karlsson, till tidningen Computer Sweden då. 

LÄS MER: Alliansen väcker misstroende mot tre S-statsråd

Bytte generaldirektör

I samma veva som upphandlingen avslutades bytte Transportstyrelsen generaldirektör. Källor jag pratat med beskriver det som att den då nytillträdde Maria Ågren fick avtalet i knät under sina första dagar på jobbet.  

Hon undertecknade upphandlingen och resan mot dagens skandal började på allvar. Det blev en kamp mot klockan eftersom avtalet med Trafikverket snart skulle löpa ut.  

IBM:s tekniker i utlandet var tvungna att komma åt myndighetens säkerhetsklassade information för att kunna ta över driften, men arbetet med att kontrollera dem drog ut på tiden.  

I klartext handlar det alltså om att Transportstyrelsens datasystem riskerade att krascha om inte IBM:s personal kunde ta över ansvaret som det var tänkt.  

Redan i maj 2015 undertecknade Maria Ågren det första beslutet om att bryta mot svensk lag. Med hennes signatur fick de utländska teknikerna full tillgång till hemlig information trots att de inte var kontrollerade.  

Vid den här tidpunkten började problemen hopa sig och en anställd beskriver situationen på myndigheten som en ”jättesoppa”. 

LÄS MER: Det här är ministrarna som Alliansen vill avsätta

Skrev avsteg från lagen

Men visste Maria Ågren vad hon gjorde? Efter att ha läst förhören med henne får jag känslan av att så inte var fallet.  

- Jag visste inte att myndigheten förfogade över information som lyder under säkerhetsskyddslagstiftningen, säger Maria Ågren i förhör med Säkerhetspolisen.  

Det var först när anställda larmade Säkerhetspolisen, som i sin tur började ställa frågor till myndigheten som bilden klarnade något.  

Men Maria Ågren fortsatte att skriva avsteg från lagen och teknikerna i utlandet fick mer och mer information. 

TV: Det här är ett misstroendevotum

”Inget annat än naivt”

Det hela stoppades först i mars 2016 efter skarpa påtryckningar från Säkerhetspolisen.  

Vad visste då regeringen? Klart är att Maria Ågren har informerat näringsdepartementet ofta, de har haft kontakt varje vecka och varför inte heller de drog i handbromsen tidigare är för mig en gåta.  

Kanske insåg inte heller de vilken information som nu flödade fritt till tekniker i Östeuropa. Men bara en snabb sökning bort finns faktiskt svaret. Transportstyrelsen ansvarar för fordonsregister, körkortsregister och känslig information om svensk infrastruktur.  

Att inte förstå att denna information i fel händer kan hota rikets säkerhet är inget annat än naivt.

LÄS MER: Ministrarna kan redan nu börja städa ur sina arbetsrum

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa skeenden”.

IT-skandalen

Mer i ämnet