Timbro kritisk till M-förslaget om sänkt bensinskatt

Uppdaterad
Publicerad

Moderaterna lanserade nyligen sin vision om ”en grön höger” och har meddelat att man tar sikte på att bli ”Sveriges riktiga miljöparti”. Bland flera förslag på klimat- och miljöområdet vill partiet se sänkt bensinskatt – något den marknadsliberala tankesmedjan Timbro är starkt kritisk till.

– Bensinskatten är ett effektivt sätt att minska utsläppen, säger vd Benjamin Dousa.

Skrota förslaget om sänkt bensinskatt. Det är budskapet från tankesmedjan Timbro i en debattartikel i Aftonbladet.

”Tyvärr smutsas partiets klimatpolitik ned av förslaget”, skriver Ellen Gustafsson, miljö- och klimatansvarig på Timbro, som menar att det inte finns något utrymme för Moderaterna att sänka skatten på drivmedel om partiet ”ska axla rollen som grön höger fullt ut”.

”Tar bort en överbeskattning”

I sin skuggbudget föreslår partiet en sänkning av bensin- och dieselkatterna med 1 krona per liter, totalt till en kostnad på 7 miljarder kronor under 2022.

Enligt Timbros beräkningar kan en sådan sänkning öka Sveriges utsläpp med uppemot 300 000 ton, ungefär en halv procent av de totala årliga utsläppen. Tankesmedjan lyfter också att det trots stigande priser på drivmedel över tid har blivit billigare att köra bil.

Moderaterna motiverar det med att det är en satsning på landsbygden.

– Vi har redan i dag höga skatter på diesel och bensin sen lång tid tillbaka, och det är inte så att vi tar bort skatterna, vi tar bort den överbeskattning som den här regeringen införde som ett slags extrastraff till detta, säger partiledare Ulf Kristersson i SVT Forum.

Effektivt enligt Timbro

Matilda Ekeblad, ordföranden för moderata ungdomspartiet, Muf, menar att man måste kunna ”erkänna målkonflikten” mellan att vilja stoppa utsläppen och samtidigt sänka drivmedelsskatten.

Kristersson säger sig inte ha några problem att tala om en målkonflikt. M-ledaren vill dock fokusera på vad han kallar en omställningspolitik, som bland annat handlar om fossilfri el genom mer kärnkraft, utbyggd laddinfrastruktur, ett främjande av svenska innovationer och internationella samarbeten.

– Ska vi få med alla i omställningen måste vi ha respekt för delar av Sverige där två bilar är absolut nödvändiga.

Benjamin Dousa, vd för Timbro och tidigare Muf-ordförande, säger i SVT Forum under sista dagen på arbetsstämman:

– Bensinskatten är en skatt som vi så tydligt vet leder till ökade koldioxidutsläpp. Vill jag se ännu högre skatter på bensin och diesel? Nej, det tror jag inte riktigt behövs, för vi har redan världens högsta skatter på det. Men det är ett effektivt sätt att faktiskt minska utsläppen på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.