Foto: Scanpix

Trafik i glesbygd farligast

Uppdaterad
Publicerad

Risken att omkomma i trafiken i glesbygd är betydligt större än i storstadslänen, visar siffror över antal omkomna mellan 2002 och 2011 i förhållande till invånarantal. Lägst andel döda har Stockholm, medan Jämtland har högst.

Enligt rapporten från myndigheten Trafikanalys, som SR Norrbotten tagit del av, har befolkningstäthet, bilåkande och kollektivtrafikutbyggnaden betydelse.

I län med hög befolkningstäthet åks det mindre bil och mer kollektivtrafik.

”Länen i Norrland har alla höga dödstal, gles befolkning och litet kollektivtrafikresande”, enligt rapporten.

I glesbygden kör man även när man inte bör

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, ser flera förklaringar:

-Det är mindre övervakning i allmänhet, mindre användning av bilbälte och mer rattfylla. Man är mer benägen att använda bilen i situationer där man faktiskt inte borde det, säger han till SR Norrbotten.

Sett till invånarantal har Stockholms län den minsta andelen dödsoffer i trafiken, medan Jämtlands län har störst andel dödsolyckor i trafiken i förhållande till invånarantalet.

I Stockholms län omkom 2,4 personer per 100 000 invånare under den undersökta perioden. I Jämtlands och Värmlands län var andelen mer än tre gånger så stor, 7,9 respektive 7,8. Även om andelen omkomna i trafiken minskat kraftigt i riket i stort så har de regionala skillnaderna fortsatt, enligt Trafikanalys rapport.

”Enorm nonchalans”

Staffan Larsson har kört buss i Jämtland i tio år. Han är inte överraskad över att hemlänet utmärker sig.

-Egentligen är det konstigt att det inte händer fler olyckor, med tanke på hur folk beter sig i trafiken. Det är en nonchalans som är enorm.

Värst är trafiken under sportlovsveckorna, då många reser till fjällen. Han vill inte dra alla över en kam, men säger att en klick utmärker sig genom att ha ett riskfyllt beteende i trafiken.

-Då har man sett många incidenter, man kör om på backkrön och allt möjligt.

Han tror att en del förare kör riskfyllt för att de inte tror att några poliser är ute.

-Det är ju sällan man ser några. Sedan är det ett så stort område så det går väl inte. Det säger ju sig självt att det är begränsade resurser man har på trafikbevakning.

Men överlag tycker Staffan Larsson att länets vägar håller en god kvalitet.

-Det som blivit betydligt sämre än tidigare är vinterväghållningen, det sandas mycket mindre nu och hyvlingen sköts sämre.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.