Drottning Silvia tillsammans med sitt barnbarn prinsessan Estelle vid firandet av kung Carl Gustafs 71-årsdag på Stockholms slott. Foto: TT

Trots påtryckningar: Falsk nyhet om drottning Silvia sprids fortfarande

Uppdaterad
Publicerad

Många har hört av sig till Hovet om en artikel på sociala medier på en blåslagen drottning Silvia med antydningen att hon gått bort. Trots att Hovet försökt få bort den fejkade artikeln är den kvar.

I april spreds nyheten om att en fejkad, sponsrad, artikel cirkulerade på Facebook som antyder att drottning Silvia gått bort. På bilden syns en festklädd drottning Silvia med blåtira runt både ögon och mun. ”Vi kan inte tro att det har skett” säger kungen enligt artikeln. Inlägget leder till en artikel med en lång biografi över drottning Silvias liv.

Sidan som publicerat biografin och annonsen heter The News Wrapper och innehåller bland annat artiklar om kändisdieter och metoder för att gå ner i vikt.

Blivit vanligare

– Så fort vi upptäcker sådana här falska påståenden agerar vi direkt och försöker ta bort det så fort som möjligt. Det är tyvärr något som blivit allt mer frekvent. Vi har en organisation, och även juridiska rådgivare, som hanterar det, sa Margareta Thorgren, informationschef vid hovet, då.

”Annonsen är stötande”

Men inlägget finns kvar, mer än två veckor senare, och bilden på drottning Silvia sprids fortfarande i användarnas flöden. Enligt hovet försöker man få Facebook att ta bort bilden. I ett uttalande till SVT Nyheter skriver Hovets pressekreterare Johan Tegel:

”Denna annons är stötande och vi ser allvarligt på den och de falska rykten den sprider. Många personer som har sett annonsen har kontaktat Hovet och varit upprörda.”

Fortsatta försök

Johan Tegel skriver vidare att de varit i kontakt med företaget för att få dem att plocka ner annonsen:

”Våra juridiska rådgivare är inkopplade. De har flera gånger kontaktat Facebook i frågan och står i fortsatt kontakt med företaget. ”

SVT Nyheter har sökt Facebook för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.