”Hej Börje!” – så inleds den annons som Uppdrag granskning använder för att försöka nå Ericssons vd, som hittills valt att avböja medverkan i programmet.

Uppdrag granskning annonserar direkt till Ericssons vd

Uppdaterad
Publicerad

Efter Uppdrag gransknings avslöjande om Ericssons mutor till IS har bolagets vd Börje Ekholm inte svarat på SVT:s frågor. Nu tar redaktionen till den udda lösningen med en annons i Dagens industri direkt riktad till vd:n.

– Att Börje Ekholm med den makten vägrar att svara på våra frågor tycker jag är en sorglig utveckling, säger Uppdrag gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund.

SVT:s Uppdrag Granskning kunde tillsammans med journalistorganisationen ICIJ avslöja de interna dokument som Ericsson dolt.  I en intervju med Dagens industri medgav Ericssons vd Börje Ekholm att bolagets anställda kan ha mutat IS för att kunna transportera utrustning.

Men vd:n har vägrat att svara på frågor direkt till SVT.

Läs hela brevet i annonsen i Dagens Industri tisdagen 29 mars 2022. Foto: Dagens Industri

Annonserar i Dagens industri

I annonsen skriver Uppdrag gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund att redaktionen sökt Börje Ekholm i månader.

”Nu skriver vi till dig här i stället. Du verkar läsa Dagens industri.”

Vidare beklagar Axel Björklund att Börje Ekholm valt att inte medverka i programmet som sändes i slutet av februari. Han påpekar också att media inte är välkomna att ställa frågor under årets bolagsstämma som äger rum under tisdagen.

”Vi tycker att våra frågor är viktiga. Att döma av börskursen gör aktieägarna också det.”

Fördjupa diskussionen

Axel Björklund beskriver annonsen som ”ett kul grepp”, men hoppas också att annonsen leder till en intervju.

– Jag vill också fördjupa diskussionen om det som Eriksson själva beskriver som transparens. Man säger att man är transparenta men det är en partiell transparens. De har offentliggjort insikter de själva gjort, men vi har rapporter och vet vilka frågor som borde ställas. Jag tycker det är en sorglig utveckling.

Uppdrag granskning har nu publicerat ett frågebatteri på tolv frågor på sin sajt som de hoppas Börje Ekholm ger svar på.

– Våra reportrar står redo.

Men är det ok att använda licenspengar till en dyr helsidesannons?

– Bra fråga. Vi har en post för kommunikation i vår budget som vi använder alltför sällan. Jag tycker det är värt pengarna – vi fick också en fin rabatt av Dagens Industri. Dessutom går pengarna till en journalistisk produkt, till skillnad från reklam på spårvagnar eller i sociala medier. Det är bra tycker jag, säger Axel Björklund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.