Regionerna ansåg det inte nödvändigt att begära att få granska Apotekstjänsts kvalitetssystem. Foto: Erik Nylander/Karin Wesslén/TT

Upphandlingen av Apotekstjänst: Regionerna avstod kontroller

Uppdaterad
Publicerad

Apotekstjänst intygade att man hade kvalitetssystem på plats och skickade kontaktuppgifter till referenspersoner från tidigare uppdrag. Men regionernas upphandlare gjorde ingen närmare kontroll av kvalitetssystemen, och ringde inte heller upp referenspersonerna. Det visar SVT:s fortsatta granskning av upphandlingen.

Kontraktet värderades till 50 miljoner om året och upphandlingen genomfördes av de fem regionernas gemensamma organ Varuförsörjningen.

Där krävdes bland annat att leverantören ”ska förfoga över nödvändiga personalresurser och tekniska resurser samt ha sådan erfarenhet som behövs för att kontraktet ska kunna fullgöras enligt en ändamålsenlig kvalitetsstandard”.

Kaoset kring sjukvårdsleveranserna

Där fanns också de krav som SVT tidigare berättat om, att leverantören ska ha ”rutin för att motverka lagerbrist i samband med att en eller flera kunder överbeställer en viss artikel”.

Tre bolag lämnade in anbud, och alla tre bedömdes klara de nödvändiga kraven. Upphandlingen kom därmed att avgöras på prislappen, där Apotekstjänst var billigast. Mediq, som haft uppdraget under de gångna åren, hade ett pris som låg 14 miljoner högre än Apotekstjänsts.

Ville inte begränsa konkurrensen

Den tredje anbudsgivaren, Onemed, överklagade beslutet och hänvisade bland annat till att Apotekstjänst saknade erfarenhet och inte hade den sorts kvalitetssystem som krävdes.

Varuförsörjningen betonade i sitt svar att det inte fanns något krav på att leverantören skulle ha en existerande verksamhet på plats.

”För att inte begränsa konkurrensen har Varuförsörjningen gjort det möjligt för nyetablerat företag som inte har möjlighet att lämna en redogörelse enligt ställda krav att i stället lämna en redogörelse över sin planerade uppbyggnad av en logistiktjänst som uppfyller kraven.”

Varuförsörjningen framhöll också att Apotekstjänst lämnat referenser med kontaktuppgifter för sina tidigare uppdrag, där man levererat dosförpackade läkemedel i flera regioner. Där finns bland annat uppdragen i Västra Götaland och Halland, som vid starten 2013 drabbades av stora problem med förväxlingar och fördröjningar, något SVT tidigare rapporterat.

Men när SVT frågar Varuförsörjningens chef Petter Karlsson om man ringde referenspersonerna i alla län som listats, så blir svaret nej.

– Några av uppdragen hade utförts inom våra regioner, och vi hade en bra bild av att det funnits problem i början men fungerade bra mot slutet, säger Petter Karlsson till SVT.

Från regionernas svar på Onemeds överklagande. Regionerna ansåg det inte nödvändigt att begära att få granska Apotekstjänsts kvalitetssystem. Foto: SVT/skärmdump

Räckte att intyga kvalitetssystem

När det gällde konkurrentens ifrågasättande av Apotekstjänsts kvalitetssystem så svarade Varuförsörjningen att leverantören bara måste lova att man har ett sådant, inte att man måste skicka in det.

”Förfrågningsunderlaget uppställer enbart ett krav om att anbudsgivaren ska intyga att man har rutiner för ett systematiskt kvalitetsarbete och inget har framkommit som föranleder att Varuförsörjningen behövt anmoda Apotekstjänst Sverige att inkomma med underlag som visar detta”, hette det i Varuförsörjningens yttrande till domstolen.

Förvaltningsrätten avslog Onemeds överklagade och i december kunde avtalet med Apotekstjänst skrivas under.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring sjukvårdsleveranserna

Mer i ämnet