Vattenfalls kundchef: ”Läget är mycket värre än vi befarat”

Uppdaterad
Publicerad

Knappt 24 000 kunder var vid 15-tiden på fredag fortfarande utan el efter stormen Alfrida. Enligt Vattenfalls bedömning kan det mer än en vecka innan elen är tillbaka.

– Träden ligger som plockepinn över ledningarna. Det är ett helt nytt elnät som vi måste bygga på några platser, säger Eva Vitell, kundchef på Vattenfall eldistribution.

Vattenfall gjorde under torsdagen en flygbesikting av de hårdast drabbade områdena i Uppsala och Stockholms län och konstaterade att läget är värre än man befarat. Det innebär också att prognosen ändrades för när avbrotten väntas vara åtgärdade.

Tidigare under torsdagen uppgav Vattenfall att det kunde ta upp till en vecka att få tillbaka elen. Men senare på kvällen konstaterade de att det kan ta ännu längre tid än så för flera kunder.

Stormen Alfrida i Stockholms län

– De prognostider vi hade var baserade på erfarenhet. För enstaka kunder kan det ta längre tid än en vecka, sade Eva Vitell i SVT:s Aktuellt.

Enligt Vitell angav de tidigare en tid som de trodde att det skulle vara klart, för att man skulle kunna bedöma om man skulle stanna kvar eller bege sig iväg. Men den har nu förändrats.

Möjlighet till ersättning

För en kund som har haft mer än tolv timmars avbrott kommer lagen om avbrottsersättning att träda in. I sådana fall kan du få ersättning för eventuella extrakostnader på grund av avbrottet, berättar Eva Vitell.

– Har man andra skador som uppstår får man komma in med kvitton till oss. Det gäller också om man måste ta in på hotell eller äta på restaurang, inom rimlighetens gränser och gärna i dialog med oss, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stormen Alfrida i Stockholms län

Mer i ämnet