Visitas vd Jonas Siljhammar. Foto: TT

Visitas vd: Konsumenten är den stora förloraren

Uppdaterad
Publicerad

Vd:n för Visita, besöknäringens organisation, reagerar med besvikelse på torsdagens dom i patent- och marknadsöverdomstolen. Domen innebär att företaget Booking.com får fortsätta använda omtvistade avtalsvillkor som styr hotellens prissättning.

– Den stora förloraren är konsumenten som får fortsätta betala högre priser, säger Jonas Siljhammar.

Tvisten har handlat om villkor i avtal mellan hotell och bokningssajten Booking.com. Avtalen förbjuder hotellen att erbjuda lägre priser på sina egna hemsidor än de priser som marknadsförs på Booking.com. Enligt besöknäringens organisation Visita har avtalen en konkurrenshämmande effekt som driver upp priserna.

Men det anser inte patent- och marknadsöverdomstolen. En dom under under torsdagen avgör frågan till Booking.coms fördel.

Beroende av bokningssajterna

Det är upp till varje hotell att välja om man vill sluta ett avtal med en onlinebokningstjänst, men enligt Visitas vd Jonas Siljhammar är det i praktiken omöjligt för många hotell att stå utanför ett samarbete.

– Deras dominerande ställning gör att hotellen är beroende av dem. Vi har inget emot plattformen utan det är de konkurrenshämmande villkoren vi sätter oss emot.

Bidrar inte bokningssajterna samtidigt till att pressa ner priserna till fördel för konsumenterna?

– Provision till sajterna är ett par hundralappar för ett normalt rum och eftersom det är runt tre gånger så stor kostnad som att få in gäster via egna kanaler trycks priserna uppåt.

Ett antal större hotellaktörer som Nordic Choice och Scandic har förhandlat bort klausulerna och är därför inte avtalsrättsligt bundna av dem. De utgör ungefär 25 procent av marknaden sett till antal rum. För övriga 75 procent gäller dock de omtvistade villkoren.

– Vi beklagar att vi har förlorat i domstol men nu sätter vi vårt stora hopp till politiken och EU-kommissionen. De ska se över den här frågan nu, säger Jonas Siljhammar.

”Hälsning till riksdagen”

Fyra EU-länder har hittills genom lagstiftning beslutat om förbud mot liknande prisparitetsregler. Det gäller Belgien, Österrike, Italien och Frankrike.

– Man kan tycka att det är märkligt att de svenska politikerna inte varit mer aktiva gällande den här frågan, säger Jonas Siljhammar.

Booking.com reagerade tidigare i dag positivt på domen som ändrar ett tidigare domslut och inte heller går att överklaga.

”Domstolen hittar inte några överträdelser från Booking.coms sida och korrigerar därmed patent- och marknadsdomstolens felaktiga bedömning.”, sa företaget i ett skriftligt svar till SVT Nyheter.

Fakta: Regler om prisparitet

  • Redan 2013 utredde Konkurrensverket marknaden för onlineresebyråtjänster. Man tittade specifikt på företaget booking.com och om deras regler om så kallad prispartitet stred mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete.  
  • Konkurrensverket utredde både vid prisparitet (att avtalen förbjöd hotellen att erbjuda lägre priser på konkurrerande bokningssajter) och snäv prisparitet (att avtalen förbjöd hotellen att själva erbjuda lägre priser än bokningssajterna).  
  • I en uppgörelse 2015 gick booking.com själva med på att ta bort klausuler om vid prisparitet ur avtalen med svenska hotell. Man gick också med på att låta hotellen erbjuda lägre priser via så kallade offlinekanaler, alltså bokningar via telefon eller direkt över disk. Hotellen fick också erbjuda lägre priser till kunder i hotellens egna lojalitetsprogram.  
  • Booking.coms uppgörelse med Konkurrensverket är tidsbegränsad till fem år. Den slutar alltså gälla i juli 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.