Snigdha Akolkar, skådespelerska berättar om det utbredda vithetsidealet i Bollywood. Foto: Malin Mendel

Vithetskrämer blir allt populärare i Indien – idealet förstärks av den indiska filmindustrin

Uppdaterad
Publicerad

 – Om man är ljushyad är det lätt att få jobb, men inte om man är mörkhyad. De får göra allt de kan med olika hudkrämer för att få arbete berättar Snigdha Akolkar, indisk skådespelerska.

Vithetskrämerna är en global miljardmarknad som får stark draghjälp av den växande indiska medelklassen. De kan innehålla steroider eller kvicksilver och ge farliga biverkningar men trots det ökar efterfrågan med cirka 20 procent per år i Indien. Idealet förstärks av den indiska filmindustrin där Bollywood-skådespelerskor även medverkar i reklamfilmer för vithetskrämer.

Se mer i klippet ovan och reportaget i sin helhet i SVT Korrespondenterna: ”Älska mig” på SVT-play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.