Emil Ljungberg fick inte den upplevelse han hoppats på när han köpte en ny bil. Foto: SVT

Bromsarna på Emils nya bil började rosta redan innan köpet

Uppdaterad
Publicerad

När Emil Ljungberg skulle köpa en ny bil blev det inte så problemfritt som han hade tänkt sig. Efter bara några månader fick han veta att bromsarna hade rostat. Men trots att en märkesverkstad bedömt att felet uppstått redan innan köpet fick Emil beskedet att bilhandlaren inte kunde göra något för honom.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat bilhandlare, och tusentals svenskar klagar varje år på bilaffärer som gått snett. En av dem är Emil Ljungberg från Nitta utanför Borås, som fick problem när han köpte en ny Nissan Qashqai.

– Efter fem månader märkte jag att det vibrerade när jag bromsade och jag tänkte att det kan ju inte vara rätt, säger Emil Ljungberg.

Plus granskar bilproblem

Bromsarna hade rostat

När Emil tog bilen till en märkesverkstad kunde de konstatera att flera av bromsskivorna hade rostat onormalt mycket och behövde åtgärdas.

Både märkesverkstaden och ytterligare en bilexpert som Plusredaktionen talat med gör bedömningen att Emil inte kan ha orsakat felet, utan att bromsarna börjat rosta troligtvis redan innan köpet.

Fick ingen hjälp

Emil köpte bilen av en av Sveriges största bilhandlare, Hedin bil, och innan försäljningen hade bilen stått i deras förvar i över ett halvår. När Emil vände sig till bilhandlaren fick han beskedet från deras egen verkstad att alla fyra bromsskivorna behövde bytas ut och att det troligtvis skulle gå på Nissans garanti.

Men så blev det inte. Nissan såg inte rostskadorna som ett garantiärende, och då fick Emil beskedet att inte heller Hedin bil kunde göra något mer för att hjälpa honom.

– Jag blev väldigt besviken, för jag tycker inte att jag ska behöva stå för kostnaden att byta bromsar på en ny bil, säger Emil Ljungberg.

Fler missnöjda kunder

Emil är inte ensam om att vara missnöjd med Hedin bil. En genomgång som Konsumentverket har gjort visar att företaget har dragit på sig över 500 klagomål sedan 2017.

– Vi ser allvarligt på de klagomål som kommit in eftersom reklamation och garanti inte är samma sak, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till Plusredaktionen.

Nya bromsar – efter Plus granskning

Hedin bil uppger att de tar till sig av kritiken och att de gör allt vad de kan för att få ner antalet missnöjda kunder. Samtidigt har de inte velat svara på frågor om Emils bil.

Men efter att Plusredaktionen tagit kontakt med företaget har de vänt sig till tillverkaren av bilen ytterligare en gång, och den här gången valde Nissan att ta kostnaden för bromsbytet.

– Det känns jättebra, även om det är synd att Plus ska behöva granska ärendet för att det ska hända något, säger Emil Ljungberg.

Reklamation eller garanti?

Reklamation – Enligt konsumentköplagen har konsumenter rätt att reklamera en vara eller tjänst i tre år. Visar sig felet inom ett halvår är det upp till företaget att bevisa att felet inte fanns redan från början. En reklamation lämnar man till den som sålt varan (eller tjänten), inte till den som tillverkat den.

Garanti – Ett frivilligt åtagande där företag själva bestämmer vad garantin ska täcka och hur länge den ska gälla. En garanti kan inte ersätta reklamation, utan gäller parallellt med reklamationsrätten.

Exempel: Om ett företag lämnar ett års garanti kan konsumenten ändå reklamera fel på varan efter ett och ett halvt år, under förutsättning att felet fanns från början.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet