Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”De gör allt för att undanhålla det som är viktigt för konsumenten”. Se Camilla Mirestrands historia. Foto: Jan-Eric Lundberg/SVT

Camilla värderade bilen – fick chockfaktura och hot om stämning

Uppdaterad
Publicerad

Camilla Mirestrand är en av flera hundra svenskar som känner sig lurade av sajten Bilvärdering24.se. Enligt Konsumentverket har företagets prisinformation varit alldeles för otydlig, men trots det hotar nu företaget Camilla med domstol för att driva in de 1 995 kronor de tycker hon är skyldig.

– Jag blev alldeles kall, och tänkte att det här har jag inte gått med på, säger Hultfredsbon Camilla Mirestrand till SVT:s konsumentredaktion Plus.

Eftersom Camilla planerar att sälja sin bil sökte hon på nätet efter någon som kunde värdera bilen åt henne. Då hon visste att det finns flera sajter som gör detta gratis tänkte hon att det skulle bli en lätt sak, och hittade snart bilvärdering24.se.

Otydlig hemsida

Ingenstans på hemsidans startsida framgick det att tjänsten kostade pengar, så Camilla angav sitt registreringsnummer och klickade på “Värdera bilen direkt”.

Hon uppgav sina kontaktuppgifter men fick ingen bekräftelse på beställningen. Men en vecka senare kom ett brev med resultatet av bilvärderingen – och en faktura på 1 995 kronor.

Hotas med stämning

Camilla bestred fakturan och de efterföljande påminnelserna, men då fick hon det här mejlet:

“Vi noterar ditt svar och kommer nu direkt att lämna in en stämningsansökan mot dig i domstol med betalningsföreläggande.”

– Det är väldigt obehagliga mejl, säger Camilla, som trots det inte tänker betala fakturan.

Många har anmält företaget

Camilla är långt ifrån ensam om sin upplevelse och hittills har 367 personer anmält företaget till Konsumentverket, vilket gör Bilvärdering 24 till årets tredje mest anmälda företag.

När Camilla besökte hemsidan framgick inte priset någon annanstans än i företagets allmänna villkor. I ett mejl till Camilla skriver företaget att “alla betalningsvillkor inklusive pris finns klart och tydligt beskrivet och reglerat i avtalet ni godkände i samband med er beställning”.

Konsumentverket anser dock att företagets otydliga prisinformation strider mot lagen och myndigheten överväger nu att lämna över ärendet till Konsumentombudsmannen för rättsliga åtgärder.

Vägrar bemöta kritiken

Plusredaktionen har under en veckas tid sökt företaget utan att få något svar. Men samma eftermiddag som Plus skickade sina första frågor till företagets officiella mejladress, så använde företaget samma adress för att hota Camilla med stämning i domstol.

Hemsidan går nu inte längre att besöka.

Har du blivit lurad på nätet? Kontakta Plus! Foto: SVT

Här kan du lämna ditt tips

Får du en faktura som du anser är felaktig så bestrid den, och gör det via mejl så har du bevis. Detsamma gäller om räkningen går vidare till inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Det är företagets ansvar att bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er, och så länge du bestrider kraven i alla led riskerar du inte någon betalningsanmärkning.

Hos Konsumentverkets tjänst Hallå konsument kan du få gratis vägledning om du känner dig osäker.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet