Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
På kort tid har Bilvärdering 24 blivit ett av hela årets mest anmälda. Varför? Fördjupa dig i videon. Foto: SVT

Hundratals känner sig lurade av bilvärderingssajt

Uppdaterad
Publicerad

På en månad har Bilvärdering 24 seglat upp som årets tredje mest anmälda företag hos Konsumentverket. Myndighetens granskning av bilvärderingssajten visar på stora brister i företagets prisinformation och hantering av ångerrätten.

Det som återkommer i kundernas anmälningar är att man trott att man beställt en gratis bilvärdering, men sedan fått en faktura på 1 995 kronor. Totalt 367 anmälningar har hittills kommit in till Konsumentverket, nästan alla under den senaste månaden.

– Det är anmärkningsvärt många anmälningar, särskilt med tanke på den korta perioden, säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

Otydlig prisinformation

Flera anmälare poängterar att det finns flera liknande hemsidor som erbjuder gratis bilvärdering på nätet och att man därför inte sett detta som något konstigt. När SVT:s konsumentredaktion Plus besökte sajten framgick priset endast en bra bit ner i företagets avtalsvillkor.

Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

– Priset är ofta en avgörande faktor om man vill ingå avtal eller inte, säger Gustaf Danielsson. 

– Konsumentverket anser att det här företagets prisinformation inte efterlever lagens krav på tydlighet och i förlängningen vilseleder konsumenterna.

Oskäliga regler för ångerrätt

Konsumentverket är även kritiska till att företaget hävdar att konsumenterna har gått med på att frånsäga sin ångerrätt, genom att godkänna avtalsvillkoren.

– Vi anser att konsumenterna inte aktivt har samtyckt till detta och att villkoret därmed inte bör gälla. Det innebär att ångerrätten bör finnas kvar, säger Gustaf Danielsson.

Hemsidan har stängts ner

Företaget ifrågasätter Konsumentverkets granskning, men bemöter inte kritiken om själva prisinformationen och ångerrätten.

Plusredaktionen har under en veckas tid sökt Bilvärdering 24 utan att få något svar. I ett kundmejl skriver företaget att “alla betalningsvillkor inklusive pris finns klart och tydligt beskrivet och reglerat i avtalet ni godkände i samband med er beställning”.

Efter att Plus och Konsumentverket kontaktat företaget går hemsidan bilvärdering24.se inte längre att besöka.

Har du blivit lurad på nätet? Kontakta Plus! Foto: SVT

Här kan du lämna ditt tips

  1. Sök på nätet och se vad andra konsumenter har skrivit om företaget.
  2. Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget ifall du skulle vilja klaga eller skicka tillbaka någonting.
  3. Leta noga efter totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du ingår avtal.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet