SVT:s konsumentredaktion Plus har upprepade gånger sökt de ansvariga på företaget för att få svar på varför man valt att inte följa Allmänna reklamationsnämndens beslut i en rad fall.
– Det kan inte jag hjälpa dig med tyvärr. Jag har inget med det att göra och jag jobbar inte på deras företag, säger kvinnan i kundtjänsten när Plus ringer och ber om ett telefonnummer till cheferna.
Vilket företag jobbar du på då?
– Studentresor i Sverige.
Nytt firmanamn – samma varumärke
Inför studenten 2020 sålde företaget B2 Group International biljetter till studentkryssningar under varumärket “Fun cruises”. Men kryssningarna ställdes in på grund av corona, och trots att ett 30-tal kunder har rätt att få hela sin avgift återbetald, enligt beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), så har många inte fått detta.
I sitt svar till ARN hävdar företaget att kunder, som inte väljer att omboka sin resa, samtidigt accepterar företagets bokningsregler, som säger att man då endast har rätt att få halva summan återbetald.
I september bytte företaget namn till Studentresor i Sverige, men varumärket Fun cruises används fortfarande och företaget drivs av samma personer.
Vägrar bemöta kritiken
Flera drabbade studenter och konsumentvägledare uppger att man inte lyckats få kontakt med företaget. I videon ovan kan du se hur företaget svarar när SVT Gävleborg besöker deras kontor i Sandviken.
– Det är otroligt oseriöst att företaget inte ens svarar konsumenterna, kommenterar Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare i Eskilstuna, som har varit i kontakt med flera av de missnöjda studenterna.
– Det rimmar illa med att man fortsätter att sälja resor som att inget har hänt.
Hon bedömer dock att det fortfarande finns vissa chanser för studenterna att trots allt få tillbaka sina pengar.