Kristina Wallin, jurist på Fastighetsmäklarinspektionen. Foto: FMI/TT

Fel i marknadsföring vanlig orsak till att mäklare varnas

Uppdaterad
Publicerad

Brister i marknadsföringen är en av de vanligaste orsakerna till att mäklare varnas av FMI. Men Mäklarföretaget Bjurfors slår ifrån sig kritiken om Isabelles uteplats.

SVT:s konsumentredaktion Plus, som just nu granskar bostadsköp, rapporterar om Isabelle Klockare. Hon trodde att den uteplats som hennes lägenhet marknadsfördes med också ingick i köpet.

Isabelle har anmält mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Om en mäklare gjort fel kan de dela ut en varning eller erinran och varje år får myndigheten in 50 till 60 anmälningar om fel i marknadsföringen.

Plus granskar bostadsaffärer

”Relativt vanligt”

– Jag skulle säga att det är relativt vanligt att de beslut vi tar om disciplinärpåföljd handlar om brister i marknadsföringen, säger Kristina Wallin, jurist på Fastighetsmäklarinspektionen. 

Förra året tog FMI totalt 150 disciplinbeslut och den näst vanligaste orsaken var fel och brister i marknadsföringen. 20 beslut slutade i varningar eller erinran mot mäklare för just marknadsföringsfel. 

– Det kan handla om boytan, avgiften eller vilket väderstreck balkongen ligger i, säger Kristina Wallin. 

Mäklaren inte skyldig att kontrollera

I grunden har mäklaren ansvar att kontrollera vem som har rätt att förfoga över bostadsrätten eller om den är pantsatt. Säljaren har ansvar att ge korrekta uppgifter till mäklaren, men fastighetsmäklare måste inte kontrollera uppgifterna i marknadsföringen om hen inte misstänker att något är fel eller konstigt.

– Men det är ju inte bara innehållet i marknadsföringen som ska vara korrekt. Det ska också presenteras på ett sätt som inte vilseleder konsumenten, säger Kristina Wallin.

I fallet med Isabelles uteplats säger mäklaren att han aldrig misstänkte att uteplatsen stod på kommunens mark eller att den inte tillhörde lägenheten.

Plus granskar just nu mäklare och bostadsaffärer. Här kan du följa granskningen – och tipsa reportern.

Så kräver du ersättning

För att kräva ersättning från en mäklare ska en konsument först kräva det av mäklaren/mäklarföretaget. Om det uppstår en tvist kan konsumenten ta ärendet till fastighetsmarknadens reklamationsnämnd. Där sitter företrädare för både konsumenter och mäklarföretag och om konsumenten bedöms ha rätt till skadestånd från mäklaren aktiveras ansvarsförsäkringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bostadsaffärer

Mer i ämnet