SVT:s konsumentredaktion Plus, som just nu granskar bostadsköp, rapporterar om Isabelle Klockare. Hon trodde att den uteplats som hennes lägenhet marknadsfördes med också ingick i köpet.
Isabelle har anmält mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Om en mäklare gjort fel kan de dela ut en varning eller erinran och varje år får myndigheten in 50 till 60 anmälningar om fel i marknadsföringen.
”Relativt vanligt”
– Jag skulle säga att det är relativt vanligt att de beslut vi tar om disciplinärpåföljd handlar om brister i marknadsföringen, säger Kristina Wallin, jurist på Fastighetsmäklarinspektionen.
Förra året tog FMI totalt 150 disciplinbeslut och den näst vanligaste orsaken var fel och brister i marknadsföringen. 20 beslut slutade i varningar eller erinran mot mäklare för just marknadsföringsfel.
– Det kan handla om boytan, avgiften eller vilket väderstreck balkongen ligger i, säger Kristina Wallin.
Mäklaren inte skyldig att kontrollera
I grunden har mäklaren ansvar att kontrollera vem som har rätt att förfoga över bostadsrätten eller om den är pantsatt. Säljaren har ansvar att ge korrekta uppgifter till mäklaren, men fastighetsmäklare måste inte kontrollera uppgifterna i marknadsföringen om hen inte misstänker att något är fel eller konstigt.
– Men det är ju inte bara innehållet i marknadsföringen som ska vara korrekt. Det ska också presenteras på ett sätt som inte vilseleder konsumenten, säger Kristina Wallin.
I fallet med Isabelles uteplats säger mäklaren att han aldrig misstänkte att uteplatsen stod på kommunens mark eller att den inte tillhörde lägenheten.
Plus granskar just nu mäklare och bostadsaffärer. Här kan du följa granskningen – och tipsa reportern.