SVT:s konsumentredaktion granskar just nu hantverkare, som sedan länge är ett av svenska konsumenters största bekymmer.
– Missnöjet fortsätter att vara högt, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.
10 miljarder i sjön
2018 gjorde Konsumentverket en stor utredning av misslyckade köp och tjänster. Myndigheten räknade på vad problemen kostade samt värdet av den tid som gått åt att lösa problemen. Allra störst var missnöjet med hantverkartjänster som gått snett, som uppskattas kosta svenska konsumenter 10 miljarder kronor per år.
– Det handlar om mycket pengar för konsumenten, därför är det inte konstigt att hantverkartjänster, år efter år, ligger i toppen av klagomålsstatistiken, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.
Tre vanliga problem
De vanligaste bekymren är enligt Konsumentverket att jobbet inte blir fackmässigt utfört, att det inte blir klart i tid samt att priset skenar iväg. Enligt Caroline Nilsson handlar det ytterst om bristande kommunikation.
– Vi konsumenter har en bild av vilket arbete vi köper och hantverkaren kanske har en annan.
För att undvika problem är ett skrivet avtal ett absolut måste menar Caroline Nilsson.
Följ hela hantverkargranskningen här – och tipsa Plus reporter.