Enligt Caroline Nilsson på Konsumentverket är hantverkare fortsatt ett av konsumenternas största bekymmer. Foto: SVT & Konsumentverket

Gigantiskt missnöje med hantverkartjänster

Uppdaterad
Publicerad

Problem med hantverkartjänster orsakar svenska konsumenter stora bekymmer. Totalt beräknas problemen kosta konsumenterna 10 miljarder per år.

SVT:s konsumentredaktion granskar just nu hantverkare, som sedan länge är ett av svenska konsumenters största bekymmer.

– Missnöjet fortsätter att vara högt, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.

Plus granskar hantverkare

10 miljarder i sjön

2018 gjorde Konsumentverket en stor utredning av misslyckade köp och tjänster. Myndigheten räknade på vad problemen kostade samt värdet av den tid som gått åt att lösa problemen. Allra störst var missnöjet med hantverkartjänster som gått snett, som uppskattas kosta svenska konsumenter 10 miljarder kronor per år.

– Det handlar om mycket pengar för konsumenten, därför är det inte konstigt att hantverkartjänster, år efter år, ligger i toppen av klagomålsstatistiken, säger Caroline Nilsson, konsumentvägledare på Konsumentverket.

Tre vanliga problem

De vanligaste bekymren är enligt Konsumentverket att jobbet inte blir fackmässigt utfört, att det inte blir klart i tid samt att priset skenar iväg. Enligt Caroline Nilsson handlar det ytterst om bristande kommunikation.

– Vi konsumenter har en bild av vilket arbete vi köper och hantverkaren kanske har en annan.

För att undvika problem är ett skrivet avtal ett absolut måste menar Caroline Nilsson.

Följ hela hantverkargranskningen här – och tipsa Plus reporter.

Så mycket klagar vi

Klagomålen mot hantverkare strömmar in till Konsumentverkets vägledningstjänst ”Hallå konsument”, och 2019 är inget undantag.

  • 2016: 5 799 klagomål
  • 2017: 5 300 klagomål
  • 2018: 5 549 klagomål
  • 2019*: 4 282 klagomål

*Siffran för 2019 gäller perioden 1 januari – 15 oktober.

Källa: Konsumentverket

Tre tips för att slippa problem med hantverkare

Var noga med att skriva ett skriftligt avtal och att avtalet innefattar minst följande:

  1. Vad som ska göras. Var tydlig med vilket arbete som faktiskt ska utföras. Är förväntningarna rimliga? Vad säger hantverkaren? 
  2. Tiden. När ska arbetet påbörjas och avslutas? Vad händer om det blir en försening?
  3. Pengarna. Hur mycket ska det kosta och när ska betalningen ske?

Källa: Konsumentverket

Konsumentverket har också varit med och tagit fram ”Hantverkarformuläret”, som är ett hjälpmedel när man anlitar en hantverkare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar hantverkare

Mer i ämnet