Konsumentverket har utrett Fria tider. Foto: TT

Konsumentverket: ”Fria tider vilseleder konsumenterna”

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket har granskat sajten Fria tiders telefonförsäljning och anser att marknadsföringen är otillbörlig eftersom samtalen ger sken av att kunderna erbjuds en prövoperiod. Säljarna lämnar inte korrekt och begriplig information om ångerrätten, enligt myndigheten.

Uppdatering: Sedan den här artikeln har Fria tider publicerat en längre version av det säljsamtal som Plusredaktionen har publicerat. Läs mer här.

SVT:s konsumentredaktion Plus har pratat med flera personer som har blivit uppringda av Fria tider, en sajt som ofta skriver kritiskt om invandring. De uppringda upplever att de har tackat ja till att få information via sms om sajtens betaltjänst, men sedan har de fått fakturor för en helårsprenumeration.

Telefonförsäljning

Konsumentverket har tagit emot 40 anmälningar om Fria tiders säljmetoder under 2017 och 2018. I februari startade myndigheten ett tillsynsärende mot estländska FT News Group, företaget bakom Fria tider.

– Vi har gjort bedömningen att marknadsföringen vid Fria tiders telefonförsäljning kan vilseleda konsumenter och därför är otillbörlig, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverkets rättsenhet till Plusredaktionen.

Ger fel information om ångerrätten

Konsumentverket anser att telefonförsäljningen riskerar att ge konsumenten intryck av att hen erbjuds en prövoperiod, och att hen först vid ett senare tillfälle ska fatta beslut om att prenumerera ett helt år. Men i själva verket binder konsumenten upp sig på en löpande årsprenumeration på Fria tider.

Konsumentverket anser också att Fria tider använder ett oskäligt villkor om ångerrätt i sitt avtal. En kund behöver inte hänvisa till ångerrätten för att säga upp ett avtal. Det räcker med att kunden meddelar att hen önskar avsluta eller frånträda avtalet för att ångerrätten ska gälla.

Fria tider har fram tills den 21 maj på sig att yttra sig i ärendet. Enligt Widar Nord, publisher på Fria tider, har företaget redan åtgärdat de felaktigheter som Konsumentverket har uppmärksammat. Samtidigt väljer de att stå på sig mot flera av de konsumenter som bestridit sina fakturor.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet