”Lagen inte anpassad till den nya tekniken”

Uppdaterad
Publicerad

Barn utsätts idag för köpuppmaningar i appar. Men lagen har inte hängt med tillräckligt för att skydda barnen, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Sabina Isakssons tvååriga son Gabriel är väldigt förtjust i apparna på mammas mobil. Men Sabina är inte lika glad över att det förekommer köpuppmaningar i vissa av apparna som är speciellt utformade för barn.

– Det är upplagt för tjafs. Det kommer ju komma frågan ´Jag vill gärna, varför får jag inte? Jag tycker att det är lite av en fälla, säger Sabina Isaksson.

Gabriels beteende är lång ifrån ovanligt. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes i oktober så har det de senaste åren skett stora förändringar hos de minsta.

Internetanvändningen går allt längre ner i åldern och nästan 70 procent av alla två- och treåringar lånar mammas eller pappas mobil eller hemmets surfplatta och använder appar.

Olagligt att rikta reklam till barn

– Man får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn. Och inte heller på ett sätt som gör att barn försöker övertala sina föräldrar att köpa eller ladda ner något, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

En köpuppmaning har i lagen definierats genom specifika ord, till exempel ”köp” eller ”uppgradera”. Men den snabba teknikutvecklingen visar att den definitionen inte räcker.

–När man då riktar sig mot små barn så kan de allra flesta inte kan läsa. Har man då symboler eller att spelet fungerar sämre om man inte köper till nåt då skulle jag säga att då är det en slags direkta köpuppmaningar.

Lagen inte anpassad

Enligt Maria Wiezell är lagstiftningen inte anpassad till den nya tekniken.

– Väldigt små barn använder internet och appar och det hade nog inte lagstiftaren förespeglat att de skulle utsättas för.

– Men lagen ska vara teknikneutral och då får man tolka den utifrån hur det ser ut idag. Och det som är köpuppmaningar idag kan se annorlunda ut än när lagen skrevs, säger Maria Wiezell.

Se mer om barn och appar i Plus på SVT Play.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.